Δημητριος Καμπουρογλου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Δημήτριος Καμπούρογλου σε σχέδιο του Ευθύμιου Παπαδημητρίου. Ο Δημήτριος Καμπούρογλου (1852-1942) ήταν δικηγόρος, ιστοριοδίφης, λογοτέχνης και ποιητής. Ήταν μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ υπήρξε επίσης ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος, που ιδρύθηκε το 1882 με βασικό σκοπό τη συλλογή, διατήρηση και προβολή κειμηλίων και γραπτών μαρτυριών που φωτίζουν την ιστορία του νεότερου Ελληνισμού. Για το σκοπό αυτό, η Εταιρεία έχει συστήσει το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και το Ιστορικό Αρχείο στην Αθήνα. Ως συγγραφέας, ο Καμπούρογλου ασχολήθηκε με την ποίηση και με την πεζογραφία, όπου αντλούσε τα θέματα του κυρίως από τη λαογραφία. Λαογραφικά θέματα τον απασχόλησαν και σε πολλές μελέτες του. Η ιστορική του έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στην περίοδο της Τουρκοκρατίας και αφορούσε μόνο στην περιοχή της Αθήνας, γι' αυτό και του δόθηκε το προσωνύμιο «Αθηναιογράφος». Έγραψε επίσης σατιρικά έργα, όπου σατιρίζει τα ήθη της εποχής ή παρωδεί το ρομαντικό ύφος των σύγχρονων του ποιητών. Τα κείμενα του τα υπέγραφε συχνά με διάφορα φιλολογικά ψευδώνυμα όπως: "Αναδρομάρης", "Απολλινάριος", "Δήμος Κάππας", "Ονούφριος", "Γαύρος Ορνίθης", "Παμπάλαιος", "Πέτρος Χελιδόνης" κ.α. Ο δημιουργός του σχεδίου, Ευθύμιος Παπαδημητρίου(1895-1958), ήταν ζωγράφος και χαράκτης, ο οποίος ασχολήθηκε εκτεταμένα επίσης με το σκίτσο και την πολιτική γελοιογραφία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ερευνητικές εργασίες, θεματικές διδασκαλίες και σχολικές δραστηριότητες που διαπραγματεύονται θέματα σχετικά με την ιστορία της λογοτεχνίας στους νεώτερους χρόνους (ποίηση, πεζογραφία) και ειδικότερα με θέματα σχετικά με την ηθογραφία και τη σάτιρα στην Ελλάδα του 19ου και 20ου αιώνα. Τα σατιρικά ποιήματα και κείμενα του Καμπούρογλου θα μπορούσαν να συγκριθούν με σατιρικά έργα άλλων ποιητών της εποχής, όπως του Γεωργίου Σουρή και να γίνει μια συζήτηση με τους μαθητές για τη σημασία αυτών των έργων στην καταγραφή της ταυτότητας και του κλίματος της εποχής. Για να καταδειχτεί η επίδραση που είχαν στην εποχή τους τα σατιρικά ποιήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν παραδείγματα που έμμεσα -μέσω της προφορικής παράδοσης- επιβιώνουν ως αποφθέγματα και στις μέρες μας, με τη γνωστή π.χ. παροιμιώδη φράση "δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα" να έχει προέλθει από το ποίημα του Καμπούρογλου "Ονομαχία". Οι μαθητές θα μπορούσαν επίσης να διερευνήσουν τον τρόπο που η ηθογραφία και η ιστορία συνδέονται με τη σάτιρα και την ιδιαίτερη εικαστική μορφή καταγραφής μιας εποχής.
Ως σχέδιο, η εικόνα θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί σαν παράδειγμα σκίτσου-γελοιογραφίας, είτε στο μάθημα των Εικαστικών, είτε σε σχετικές ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα. Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και άλλες γελοιογραφίες πνευματικών ανθρώπων από το 19ο αι και μετά, να παρατηρήσουν τη λιτότητα και την αμεσότητα των σχεδιαστικών στοιχείων και να επιχειρήσουν να δημιουργήσουν δικά τους σχέδια-σκίτσα εμπνευσμένα από την τεχνική της γελοιογραφίας και του γρήγορου σκίτσου και με θέματα από την επικαιρότητα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3704
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Παπαδημητρίου Ευθύμιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ