Οικοσημο της οικογενειας Υψηλαντη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το εικονιζόμενο έμβλημα ανήκει στη φαναριώτικη οικογένεια του στρατιωτικού και αγωνιστή Αλέξανδρου Υψηλάντη (1792-1828). Ο Α. Υψηλάντης ανέλαβε τον Απρίλιο του 1820 την αρχηγία της Φιλικής Εταιρείας. Στις 24 Φεβρουαρίου 1821 ο Α. Υψηλάντης διακήρυσσε «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος». Το έμβλημα της Φιλικής Εταιρείας διακρίνεται στην εικονιζόμενη εραλδική σύνθεση που είναι σμιλεμένη στη μία των πλευρών του τάφου του. Τα σύμβολα της Φιλικής Εταιρείας ήταν ο Φοίνικας, μυθικό πουλί που αναγεννάται από την τέφρα του και αντί του στέμματος, σκούφος με τα διάσημα του Ιερού Λόχου που είχε ιδρύσει ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στα μέσα του Μαρτίου του 1821 στη Φωξάνη, στα όρια της Μολδαβίας με τη Βλαχία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Είναι δυνατό οι μαθητές ομαδικά να διερευνήσουν την ύπαρξη και τη σημασία συμβόλων που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του1821 και να τα αναπαραστήσουν σχεδιαστικά. Ενδεικτικά η σημαία της Φιλικής Εταιρείας έφερε τα σύμβολα «εφοδιαστικού ιερέως», τον ιερό δεσμό με τις δεκαέξι στήλες, σταυρό σε κλάδους ελιάς και λογχοφόρους σημαίες με τα γράμματα Η ΕΑ (Ή ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ) Η ΘΣ (Ή ΘΑΝΑΤΟΣ). Τη σημαία αυτή που σχεδίασε ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ύψωσε ο Γεώργιος Σισίνης το 1821 στην Ήλιδα. Ο Ιερός Λόχος είχε τρίχρωμη σημαία: άσπρο, μαύρο και κόκκινο. Το άσπρο συμβόλιζε την αθωότητα του δίκαιου εγχειρήματος κατά των τυράννων, το μαύρο το θάνατο υπέρ της πατρίδας και της ελευθερίας και το κόκκινο την αυτεξουσιότητα του ελληνικού λαού και την χαρά, γιατί αγωνίζεται για την ανάσταση της πατρίδας. Στη μία πλευρά της σημαίας αναγραφόταν το «εν τούτω νίκα», στην άλλη πλευρά η εικόνα του Φοίνικα αναγεννόμενου από τις φλόγες με τη φράση «εκ της κόνεώς μου αναγεννώμαι» και στο κέντρο η εικόνα του Αγίου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης. Οι σημαίες των Υδραίων και των Σπετσιωτών που κυμάτιζαν στα καράβια τους είχαν το σταυρό που συμβόλιζε τη χριστιανοσύνη, το δόρυ την ελληνική δύναμη και την άγκυρα την επιμονή του αγώνα. Επίσης την ανεστραμμένη ημισέληνο για τον ισλαμισμό και την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οι μαθητές μπορούν ακόμη να διαβάσουν τη διακήρυξη που εξέδωσε ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στις 24 Φεβρουαρίου 1824 με τίτλο «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος» και να διακρίνουν τα επιχειρήματα που διατυπώνει ο σημαντικός αγωνιστής για την εξέγερση των Ελλήνων κατά του τουρκικού ζυγού (Φιλήμων, Ι., 1967, Δοκίμιον περί Ελληνικής Επαναστάσεως, Εταιρεία Ελληνικών Εκδόσεων). Προτείνεται ακόμη, καθώς το εικονιζόμενο οικόσημο αποτελεί ένα οικογενειακό σύμβολο, οι μαθητές να διερευνήσουν τη δική τους οικογενειακή ιστορία δημιουργώντας οικογενειακά δέντρα και καταγράφοντας τα δικά τους σημαντικά οικογενειακά κειμήλια.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3813
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ