Ιππεις στη Ζωφορο του Παρθενωνα: 9ος και 10ος λιθος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο είναι σχέδιο του Γάλλου ζωγράφου Jacques Carrey (1649 - 1726), ο οποίος συνόδευσε τον Γάλλο πρεσβευτή στην Υψηλή Πύλη και το 1674 έφτιαξε προσεκτικὰ σχέδια με κόκκινη κιμωλία όλων των γλυπτών του Παρθενώνα. Τα έργα του φυλάσσονται στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ κάποια, όπως το συγκεκριμένο Μαθησιακό Αντικείμενο, εμπεριέχονται στο βιβλίο των Stuart, J. & Revett, N. "The Antiquities of Athens measured and delineated by James Stuart F.R.S. and F.S.A. and Nicholas Revett painters and architects", vol. IV (Ed. Josiah Wood and Joseph Taylor), London, Thomas Bentham, 1816. Τα σχέδια του Καρύ είναι πολύτιμα, καθώς λίγα χρόνια αργότερα, το 1687, ο Παρθενώνας καταστράφηκε από την έκρηξη του Μοροζίνι. Η ζωφόρος του Παρθενώνα, έργο του Φειδία, έχει ως θέμα τη μεγαλύτερη γιορτή της πόλης, τα Μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς και εξιστορεί το αποκορύφωμά της, τη μεγάλη πομπή που γινόταν την τελευταία μέρα σε συνολική έκταση 160 μέτρων. Από το σύνολο της ζωφόρου, σήμερα σώζονται 50 μέτρα στο Μουσείο της Ακρόπολης, 80 μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο, ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ άλλα τμήματα είναι διασκορπισμένα σε μουσεία στο Παλέρμο, στο Βατικανό, στο Würzburg, στη Βιέννη, στο Μόναχο και στην Κοπεγχάγη. H ζωφόρος αποτελούνταν από 115 λίθους. Στην πομπή εικονίζονταν περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές, καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Oμάδες ιππέων και αρμάτων καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ζωφόρου. Η βόρεια ζωφόρος φαίνεται πιο καλοδουλεμένη με δράση που ξεκινά ήρεμη και καταλήγει σε καλπασμό. Στη συνεχή ροή των ιππέων αποφεύγεται η μονοτονία χάρη στην ποικιλία των στολών, των στάσεων και των χειρονομιών, καθώς και την κατά διαστήματα απεικόνιση του ιππέα που στρέφει πίσω το κεφάλι του. Για τις αποδόσεις θραυσμάτων η συμβολή των σχεδίων του Carrey υπήρξε σημαντικότατη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα (Ιστορία, Θρησκευτικά, Εικαστικά, Πολιτιστικό πρόγραμμα). Μπορεί να προβληθεί στην τάξη και να συζητηθούν τα συναισθήματα που προκαλεί. Να ανακοινώσουν τα παιδιά τι φαντάζονται πως κάνουν οι ιππείς ή πού πηγαίνουν. Να τους ζητηθεί να βρουν πληροφορίες για θρησκευτικές τελετές των αρχαίων Ελλήνων και να βρουν ομοιότητες και διαφορές με τις σημερινές. Πότε σχηματίζουμε πομπές σήμερα; (περιφορά, λιτανεία) Η εικόνα αποτελεί μια εξαίρετη αφορμή για να συζητηθεί το θέμα των Ελγινείων. Γίνεται διερεύνηση των γνώσεων των παιδιών και, αφού δοθούν άρθρα από εφημερίδες ή το διαδίκτυο, μπορούν να οργανωθούν αγώνες επιχειρηματολογίας ή να γραφεί σχετικό άρθρο που θα δημοσιευτεί είτε στην ιστοσελίδα του σχολείου είτε στον τύπο. Ως επέκταση μπορούν να αναζητηθούν και άλλες εικόνες του Παρθενώνα και να διοργανωθεί σχετική εκδήλωση του σχολείου, όπου μπορεί να προσκληθούν γονείς και μέλη της τοπικής κοινωνίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Προβολή στο σύνολο των μαθητών και μαθητριών είτε αναπαραγωγή φωτοαντιγράφων
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3819
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Δωδεκάθεο Twelve OlympiansΔωδεκάθεο
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ