Αργυρης Εφταλιωτης, μια φωτογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο ποιητής και πεζογράφος Αργύρης Εφταλιώτης, φιλολογικό ψευδώνυμο του Κλεάνθη Μιχαηλίδη, απεικονίζεται στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, πορτρέτο. Ένα μεγάλο μέτωπο με λίγες ρυτίδες, πλαισιωμένο με μαύρα μαλλιά και πυκνά φρύδια που σκιάζουν τα βαθουλωτά μάτια του, μια μεγάλη, ίσια μύτη και ένα ελαφρύ χαμόγελο που προκαλεί μια έντονη, βαθιά ρυτίδα γύρω από το καλοφτιαγμένο στόμα και το θεληματικό πηγούνι του συνθέτουν το πρόσωπό του, όπου ζωγραφίζεται ένα εκφραστικό, νοσταλγικά αισιόδοξο βλέμμα, καθώς βλέπει μπροστά. Φορά μαύρο σακάκι, μαύρη γραβάτα και λευκό πουκάμισο με άσπρο, μεγάλο, στρογγυλό γιακά. Το ένδυμα τονίζει την κοινωνική του θέση, ένας αστός, που ξεκίνησε από τον Μόλυβο της Μυτιλήνης και έφτασε στο Μάντσεστερ, το Λίβερπουλ, τη Βομβάη και καταστάλαξε στην Αντίμπ της Γαλλίας, όπου και πέθανε. Αυτή η μακρόχρονη ξενιτιά του στάθηκε και ο μόνιμος καημός και το συχνότερο θέμα για τα έργα του ξεκινώντας με τη συλλογή ποιημάτων τα «Τραγούδια ξενιτευμένου». Το φιλολογικό ψευδώνυμο, Αργύρης Εφταλιώτης, απόρροια της νοσταλγίας του, υπογραμμίζει την έκφραση της έγνοιας του για την πατρική γη και την λαϊκή παράδοση, όπως αυτή αποτυπώνεται στη συλλογή διηγημάτων του «Νησιώτικες ιστορίες», έγνοια που κορυφώνεται με την προσχώρησή του στο κίνημα του δημοτικισμού, εδώ εντάσσεται και η μετάφραση της «Οδύσσειας» που έκανε, ενώ η πίστη του σε αυτόν ενέπνευσε στη συνέχεια σχεδόν όλα τα κείμενά του όπως την «Ιστορία της Ρωμιοσύνης» και το μεγάλο συνθετότερο αφήγημα «η Μαζώχτρα».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η προσωπογραφία του Αργύρη Εφταλιώτη, μαζί με χαρακτηριστικά αποσπάσματα ή ολόκληρα διηγήματα, από τη συλλογή του «Νησιώτικες ιστορίες», εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας με δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές έναν πεζογράφο, εκπρόσωπο της ηθογραφίας, που «είναι στην αφήγηση βασιλιάς», σύμφωνα με τον Γιάννη Ψυχάρη. Για παράδειγμα μια ομάδα μαθητών αναλαμβάνει να διαβάσει από τις «Νησιώτικες ιστορίες» το διήγημα «Η Αγγέλικα», με φύλλο εργασίας δύο διδακτικών ωρών, που μπορεί να περιλαμβάνει τις παρακάτω δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα: Οι μαθητές, μέλη της ομάδας, διαβάζουν το διήγημα από την «Ανθολόγηση νεοελληνικής λογοτεχνίας (19ος-20ός αι.)» της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και δημιουργούν έναν πίνακα με τα πρόσωπα που κατονομάζονται στο κείμενο, σημειώνοντας δίπλα τις ιδιότητες των προσώπων και χαρακτηριστικές λέξεις (ουσιαστικά και επίθετα) για το καθένα με βάση το κείμενο. 2η δραστηριότητα: Χρησιμοποιώντας το λογισμικό παρουσίασης φτιάχνουν το πορτρέτο της Αγγέλικας με βάση το κείμενο( 2-3 διαφάνειες). Το πορτρέτο πρέπει να περιλαμβάνει στοιχεία από την εμφάνιση και τη συμπεριφορά της. Οι μαθητές συζητούν παράλληλα ποιον ανθρώπινο τύπο απεικονίζει το πορτρέτο της Αγγέλικας και το πώς και γιατί η Αγγέλικα έγινε μέρος ενός συγκεκριμένου συλλογικού τρόπου ζωής. 3η δραστηριότητα: Καθώς ολοκληρώνουν την ανάγνωση του διηγήματος και με τις παρεμβάσεις του διδάσκοντα έχουν κατανοήσει τον όρο «ηθογραφία», καλούνται να επιβεβαιώσουν με βάση το κείμενο τον έντονο λυρισμό και την εκτεταμένη χρήση των διαλόγων στους οποίους αποτυπώνεται η ιδιωματική έκφραση των ηρώων (τεχνική που σκοπεύει στη δημιουργία εντύπωσης φωνογραφικής πιστότητας )ως γνωρίσματα της. Επίσης η προσωπογραφία συνοδευόμενη με χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το έργο του Αργύρη Εφταλιώτη, που υπογραμμίζουν και αναδεικνύουν την πίστη του στη χρήση της δημοτικής γλώσσας, μπορεί να αποτελέσει μέρος μιας παρουσίασης που οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν με τίτλο «Το γλωσσικό ζήτημα τον 20ο αιώνα, οι αρχές και οι εκπρόσωποί του».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3831
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ