Στο Βυρωνα, ποιημα της Λιλης Πατρικιου-Ιακωβιδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο τίτλος του ποιήματος της Λιλής Πατρικίου-Ιακωβίδη «Στο Βύρωνα» προϊδεάζει για το περιεχόμενό του. Πρόκειται για ένα ποιητικό κείμενο αφιερωμένο στον φιλέλληνα Λόρδο Βύρωνα. Η ποιήτρια με τον λόγο της επισημαίνει τη δύναμη της ποιητικής του τέχνης και σκιαγραφεί την ξεχωριστή ομορφιά του. Εκφραζόμενη δε με λυρική έξαρση για την ομορφιά του, «τον αγαπώ …και ήθελα ομπρός στα πόδια του να γονατίσω σκλάβα», σημειώνει πως φαίνεται να την σμίλεψε ο Φειδίας και να την ζωγράφισε ο Ραφαήλ. Το λεξιλόγιο της ποιήτριας αναδεικνύει τον λυρισμό του κειμένου, ενώ η ομοιοκαταληξία των στίχων και οι παρηχήσεις συντείνουν ώστε η στιχουργική του να αναδεικνύει τον γοργό ρυθμό και την μουσικότητα του. Η κανονικότητα της στίξης, η διατήρηση των κοινών νοημάτων των λέξεων και η λογική ανάπτυξη του θέματος συνηγορούν στην κατάταξη του ποιήματος στην παραδοσιακή ποίηση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Συγκεκριμένα μπορεί να αποτελέσει μέρος του εκπαιδευτικού υλικού για την ενότητα «Παράδοση και Μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση» με στόχο η ανάγνωση του ποιήματος, με φύλλο εργασίας και δραστηριότητες διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης, να οδηγήσει στον εντοπισμό και την κατανόηση των χαρακτηριστικών της παραδοσιακής ποίησης, όπως αυτή διαμορφώνεται κυρίως από τους γύρω και μετά τον Παλαμά ποιητές. Επίσης ένα φύλλο εργασίας με δραστηριότητες ψηφιακού υπομνηματισμού του ποιήματος με τη δημιουργία υπερδεσμών που παραπέμπουν άμεσα σε άλλα ποιητικά κείμενα για τον Λόρδο Βύρωνα ή ενσωματώνουν πίνακες ζωγραφικής με αναφορές στον μεγάλο φιλέλληνα, αναδεικνύουν α) τη διαφορετική αισθητική πρόσληψή του με τη δημιουργία ενός πολυτροπικού κειμένου και β) την προσωπική νοηματοδότηση του κειμένου. Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε συνθετική εργασία των μαθητών με στόχο την παρουσίαση του πορτρέτου του Λόρδου Βύρωνα όπως αυτό σκιαγραφείται και παρουσιάζεται μέσα από λογοτεχνικά κείμενα (ποιητικά και πεζά). Τέλος το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί ως αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές την ποιήτρια Λιλή Πατρικίου Ιακωβίδη, να αντιληφτούν τις επιρροές που δέχτηκε από την παλαμική ποίηση, να εντοπίσουν τον προσωπικό,ποιητικό της τόνο και να διαβάσουν για την φιλία της με τον ποιητή Κωστή Παλαμά μέσα από χαρακτηριστικά αποσπάσματα των μελετών της. Επιπλέον το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά και στην Ιστορία για την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1829), ειδικότερα για την ενότητα του Φιλελληνισμού, καθώς εντασσόμενο στο διδακτικό υλικό μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για τον διδάσκοντα προκειμένου να παρουσιάσει τον μεγάλο φιλέλληνα Λόρδο Βύρωνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3840
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λιλή Πατρικίου-Ιακωβίδη
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ