Η Αποσωστρα του Αλεξανδρου Παπαδιαμαντη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για το μοναδικό δημοσιευμένο διήγημα του Αλ. Παπαδιαμάντη στον «Νουμά», το εμβληματικό περιοδικό των δημοτικιστών. Βρίσκεται στο τεύχος 147, του 3ου τόμου με αναγραφόμενη ημερομηνία δημοσίευσης 8 Μαΐου 1905. «Η Αποσώστρα» διακρίνεται για τον λυρισμό και το πάθος του συγγραφέα και ανήκει – σύμφωνα με τους κριτικούς στην τέταρτη και τελευταία περίοδο – στην ρεαλιστική – κοινωνική, που χαρακτηρίζεται ως η εποχή των μεγάλων δημιουργιών του Παπαδιαμάντη. Ιδιότυπη αλλά ιδιαίτερα γοητευτική είναι η γλώσσα του, κράμα καθαρεύουσας και δημοτικής. Στο δημοσιευμένο απόσπασμα σκιαγραφείται μια ηρωίδα της καθημερινής ζωής που αποσώνει (η αποσώστρα)- τελειώνει με τα λόγια της, κάτι που θέλει να πει ή να σχολιάσει, για τους υπόλοιπους ήρωες του διηγήματος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Για τους μαθητές του δημοτικού συνίσταται η αφηγηματική αξιοποίηση (αναδιήγηση) του κειμένου, η αποκωδικοποίηση του αφηγηματικού μέρους και η χρήση διαλόγων, η αποτύπωση της εικαστικής έκφρασης με τη σκιαγράφηση των ηρώων και τέλος, η δραματοποίηση για την ανάπτυξη του επικοινωνιακού στοιχείου μέσα από παιχνίδι ρόλων. Για τους μεγαλύτερους μαθητές (γυμνασίου και λυκείου) μπορεί να αξιοποιηθεί το διήγημα με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών: α) με τεχνικές αναζήτησης πληροφοριών από το διαδίκτυο, βιογραφικών στοιχείων και περισσότερων έργων του Παπαδιαμάντη, β) με τη δημιουργία διαφανειών με το πρόγραμμα Powerpoint και χρήσης υπερσυνδέσμων, γ) με χρήση λογισμικού επεξεργασίας εικόνας (ζωγραφική), ήχου και βίντεο δ) με χρήση λογισμικού διαδραστικού παραμυθιού και ε) με χρήση μιας πολυμεσικής εφαρμογής ( προτείνεται το mediator ως ένα πρόγραμμα συγγραφής εφαρμογών πολυμέσων), στο οποίο μπορούν να ενσωματώσουν όλα τα προηγούμενα στοιχεία και να δημιουργήσουν σελίδες. Ο/η εκπαιδευτικός συμπαρίσταται και καθοδηγεί σε όλες τις φάσεις της μάθησης τους μαθητές.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
0:15:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3868
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Διήγημα Short storyΔιήγημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Αλεξ. Παπαδιαμάντης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΚΙΟΥΣΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ