Τα Καστρα των Δαρδανελιων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα από το βιβλίο του George Sandys , Relation of a Iourney begun An: Dom: 1610. Foure Bookes, Λονδίνο, W. Barrett, 1615. Το βιβλίο περιέχει γεωγραφικές περιγραφές από περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μια από τις πρώτες χαρτογραφήσεις της περιοχής των Δαρδανελλίων από έναν Βρεττανό διπλωμάτη, πολιτικό ο οποίος φέρεται ως πρόδρομος του περιηγητισμού στην Ανατολή. O Άγγλος, ποιητής και πολιτικός George Sandys (1578-1644), με σπουδές στην Oξφόρδη, διετέλεσε ταμίας στα θέματα γεωργίας και βιομηχανίας στην αποικιακή Εταιρεία της Βιργίνιας, ενώ θεωρήθηκε αυθεντία στην εποχή του για την ικανότητα του σε μεταφράσεις ποιημάτων αρχαίων Λατίνων συγγραφέων. Ταξίδεψε στην Aνατολή το 1610-11 ξεκινώντας από τη Γαλλία και μέσω Βενετίας περιέπλευσε το Ιόνια νησιά, τη νότια Πελοπόννησο, τη Χίο, τη Λέσβο, και από τα στενά του Ελλησπόντου έφτασε στην Κωνσταντινούπολη. Από εκεί, πάντα με πλοίο, κατευθύνθηκε στην Αίγυπτο, το Όρος Σινά, τους Άγιους Τόπους, ενώ στο ταξίδι επιστροφής πέρασε από την Κύπρο, τη Σικελία, τη Νάπολη και τη Ρώμη. Το οδοιπορικό του, το πρώτο επιμελημένο, λεπτομερειακό (και με τεκμηριωμένες σε παρασελίδιες σημειώσεις τις πληροφορίες από αρχαίες πηγές) ταξιδιωτικό οδοιπορικό, σηματοδοτεί το «πέρασμα» από τα ταξιδιωτικά χρονικά του 16ου σε αυτά του 17ου αιώνα. Αντιπροσωπεύει τα χρονικά τα οποία μετεωρίζονται στις παρυφές της Γεωγραφίας, της Ιστορίας αλλά και του αυτοβιογραφικού ταξιδιωτικού χρονικού με ρευστό και αντιφατικό χαρακτήρα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας αλλά και του μαθήματος επιλογής της Α΄ Λυκείου "Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός". Το τεκμήριο αξιοποιείται ιδιαίτερα στην ενότητα που αφορά την ανάπτυξη των επιστημών κατά τον 17ο αι. Η προσωπικότητα του George Sandys (1578-1644) ως αποφοίτου της Οξφόρδης και επιστήμονα που συγκεντρώνει την γνώση πολλαπλών επιστημονικών πεδίων της εποχής (ως εξέλιξη του αναγεννησιακού homo universalis) είναι χαρακτηριστική και μας επιτρέπει να εξηγήσουμε στους μαθητές τον τρόπο με τον οποίο συστηματικοποιείται σταδιακά η επιστημονική γνώση σε αυτήν την περίοδο. Το τεκμήριο, συνοδευόμενο από φύλλα εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις, δίνει πληροφορίες για την επιστημονική γνώση και την διάχυσή της (τυπογραφία, χαλκογραφίες, μεταφράσεις σε γαλλικά, γερμανικά, κλπ.) κατά τον 17ο αι. Επιτρέπει στους μαθητές να κατανοήσουν πώς οργανώνονται σταδιακά οι επιστήμες και πώς δομείται η επιστημονική γνώση την περίοδο των Ανακαλύψεων. Επίσης, δίνει πληροφορίες για το βιβλίο και τις βιβλιοθήκες της εποχής. Εξάλλου η απεικόνιση των στενών των Δαρδανελλίων μπορεί να αξιοποιηθεί και στην διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας σε αποσπάσματα ιστοριογραφίας (π.χ. Ξενοφώντος "Ελληνικά", η ναυμαχία στους Αιγός Ποταμούς) αλλά και στην διδασκαλία της Ιστορίας διαχρονικά, κάθε φορά που αναφέρεται η γεωστρατηγική θέση των Δαρδανελλίων από την αρχαιότητα μέχρι και τον 20ό αι. (π.χ. Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος) για να τονιστεί το ενδιαφέρον για τα στενά από γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής απόψεως. Το τεκμήριο θα συνοδεύεται με φύλλο εργασίας και τις κατάλληλες ερωτήσεις σχολιασμού, ανάλογα με την χρονική περίοδο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3919
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Επιστήμη και Ανακαλύψεις Science and DiscoveriesΕπιστήμη και Ανακαλύψεις
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραμματειακά γένη Literary genresΓραμματειακά γένη > Ιστορικά HistoricalΙστορικά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ