Γενιτσαρος με επισημη στολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία από πίνακα του Jean Baptiste Van Mour, στην οποία απεικονίζεται Γενίτσαρος με επίσημη στολή. Οι Γενίτσαροι, ή γιανίσαροι ( «νέος στρατιώτης»), ήταν επίλεκτα σώματα της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Αρχικά συγκροτούνταν από αιχμαλώτους πολέμου και παιδιά χριστιανικών οικογενειών που εξαναγκάζονταν από μικρή ηλικία σε στρατιωτική υπηρεσία. Για τέσσερις αιώνες αποτέλεσαν την αιχμή της πολεμικής μηχανής της Αυτοκρατορίας και των Σουλτάνων, όπου με τον καιρό εξελίχθηκαν σε παραστρατιωτικό κέντρο εξουσίας σε εσωτερικούς πολιτικούς και οικονομικούς αγώνες, πολλές φορές και κατά των ίδιων των Σουλτάνων, μέχρι τις 15 Ιουνίου του 1826 όπου και διατάχθηκε ο ολοκληρωτικός διωγμός τους από τον Σουλτάνο Μαχμούτ Β΄. Το έργο αποτελεί μέρος συλλογής εκατό λιθογραφιών που απεικονίζουν διάφορες εθνότητες της Ανατολής, από πίνακες που φιλοτέχνησε ο Jean Baptiste Van Mour το 1707-1708 κατά παραγγελία του μαρκησίου Charles de Ferriol, πρέσβη της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη. Οι λιθογραφίες χαράχθηκαν στο Παρίσι από τον χαράκτη M. Le Hay το 1714. Ο Jean Baptiste Vanmour or Van Mour (1671 – 1737) ήταν φλαμανδός ζωγράφος ο οποίος έγινε ιδιαίτερα γνωστός για τα πορτρέτα και τις σκηνές καθημερινής ζωής στην οθωμανική αυτοκρατορία κατά την περίοδο του Sultan Ahmed III.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας ως πηγή με πολλαπλές αναγνώσεις: α) δίνει πληροφορίες για τον θεσμό και το αξίωμα των γενιτσάρων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία β) αποτελεί τεκμήριο διπλωματικών σχέσεων και πολιτισμικών ανταλλαγών μεταξύ Οθωμανικης Αυτοκρατορίας και Δύσης κατά την περίοδο διακυβέρνησης του Sultan Ahmed III, κατά την λεγόμενη Περίοδο της Τουλίπας. Το τεκμήριο μπορεί να δοθεί συνοδευόμενο από φύλλο εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις, ώστε να επιτρέψει στους μαθητές να εξάγάγουν συμπεράσματα και να σχολιάσουν την πηγή αναφορικά με την διδακτική ενότητα και τις λέξεις-κλειδιά της ενότητας. Ενδεικτικά προτείνονται οι παρακάτω στοχευμένες ερωτήσεις σχολιασμού της πηγής: α) Παρατηρήστε την απεικόνιση του γενίτσαρου και περιγράψτε την αμφίεσή του. Να την συσχετίσετε με τις πληροφορίες που δίνει το σχολικό σας εγχειρίδιο σχετικά με το αξίωμα των γενιτσάρων. Ποιά η κοινωνική θέση του γενίτσαρου κατά τον 15-18ο αι. στην Οθωμανική Αυτοκρατορία; Γνωρίζετε επιφανείς γενίτσαρους οι οποίοι διέπρεψαν σε διάφορους τομείς; (εδώ προτείνεται να εξεταστεί η περίπτωση του Mimar Sinan, ενδεχομένως και με μια μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε ομαδοσυνεργατική). β) Να συσχετίσετε την εικόνα με το ιστορικό της δημιουργίας της. Ποιός την φιλοτέχνησε, με ποιόν σκοπό και υπό ποιές συνθήκες; Να διερευνήσετε τους λόγους για τους οποίους οι Ευρωπαίοι δείχνουν ενδιαφέρον για τους Οθωμανούς και την Οθωμανική Αυτοκρατορία γενικότερα: διπλωματικοί, διαπολιτισμικοί, καλλιτεχνικοί, κλπ. Να αναφέρετε μερικά αντίστοιχα παραδείγματα και να τα σχολιάσετε (π.χ. Candide του Βολταίρου, Lettres Persanes του Μοντεσκιέ, κλπ.)


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3920
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ