Ο εκπαιδευτικός κατά τη διδασκαλία της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ΄ Λυκείου μπορεί να αξιοποιήσει το περιεχόμενο του βιβλίου ως πηγή, για να γνωρίσουν οι μαθητές την κοινωνική, πολιτική και οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα πριν την κήρυξη του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου τον Οκτώβριο του 1912. Ο εκπαιδευτικός προτείνεται να σχεδιάσει δραστηριότητα που θα υλοποιηθεί στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών και κατά την οποία οι μαθητές θα εργαστούν χωρισμένοι σε ομάδες. Κάθε ομάδα θα μελετήσει διαφορετικό θέμα με βάση φύλλο εργασίας με συγκεκριμένες ερωτήσεις και θα παρουσιάσει την εργασία της στην ολομέλεια. Προτείνεται να αξιοποιηθούν τα κείμενα «Μετανάστευσις» σ. 285, «Φιλανθρωπικά» σ. 281, «Η Ελλάς του 1837 και του 1912» σ. 71, «Ο Πόλεμος» σ. 94. Ενδεικτικά με βάση το κείμενο «Φιλανθρωπικά», ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να παρουσιάσουν το έργο της Πολυκλινικής Αθηνών (φαρμακείο, θεραπευτήριο, μικροβιολογικό εργαστήριο), του Άσυλου Αστέγων και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Με βάση το κείμενο «Η Ελλάς του 1837 και του 1912» ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να παρουσιάσουν την κατάσταση της Ελλάδας το 1912 (εγχώρια παραγωγή, έργα υποδομών, ναυτιλία, κατάσταση τραπεζών). Με τον τρόπο αυτό, μέσα από αυθεντικό υλικό και από ένα έντυπο αναγνωρισμένης αξίας, οι μαθητές θα αποκτήσουν την εικόνα της εποχής.