Φορητη εικονα της Γεννησης του Χριστου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φορητή εικόνα φιλοτεχνημένη από τον αγιογράφο Ευστάθιο από τα Ιωάννινα, όπως μαρτυρά η υπογραφή του: «εξ Ιωαννίνων». Η εικόνα αποτελεί μέρος της συλλογής βυζαντινών και μεταβυζαντινών εικόνων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας. Η συλλογή αποτελείται από 3000 περίπου έργα ποικίλων εικονογραφικών θεμάτων, που προέρχονται από τον ευρύτερο ελλαδικό, μικρασιατικό και βαλκανικό χώρο καθώς και από τη Ρωσία. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γραμματείας στο Γυμνάσιο στο πλαίσιο ενότητας που αναφέρεται στη θρησκευτική ζωή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να συνδυαστεί με τη διδασκαλία νεοελληνικού κειμένου με θέμα τα Χριστούγεννα. Προτείνεται να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία: ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα στους μαθητές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Τους εξηγεί ότι η εικόνα της Γέννησης είναι μια πολυεικόνα γεγονότων που απέχουν πολύ χωροχρονικά μεταξύ τους, τους ζητά να τα παρουσιάσουν και θέτει ερωτήματα που θα βοηθήσουν τους μαθητές. Π.χ. Ποιες σκηνές-γεγονότα διακρίνετε στην εικόνα; Ποιο γεγονός απεικονίζεται στο κέντρο της εικόνας; Ποιο χρώμα κυριαρχεί στη σκηνή αυτή; Σε ποια απόσταση απεικονίζονται τα αντικείμενα; Υπάρχει αναλογία ή δυσαναλογία στις διαστάσεις των αντικειμένων και των προσώπων; Ποια σύμβολα χρησιμοποιήθηκαν; Ποια είναι η σημασία των συμβόλων αυτών; Ποιο στοιχείο της αγιογραφίας τραβά περισσότερο την προσοχή σας και γιατί; Ο εκπαιδευτικός ανακεφαλαιώνει την παρουσίαση εξηγώντας στους μαθητές τη σημασία της (πολυ)εικόνας της Γέννησης: Γεγονότα διαφορετικών στιγμών (η Γέννηση και το λουτρό του Θείου Βρέφους, ο Ευαγγελισμός των ποιμένων και η Προσκύνηση των Μάγων) συμπλέκονται στη ίδια εικόνα, επειδή δεν ενδιαφέρει το φωτογραφικό στιγμιότυπο, αλλά το αιώνιο μήνυμά τους. Η όλη διαδικασία μπορεί να αποτελέσει εισαγωγή στο προς μελέτη κείμενο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3950
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Efstathios (4), Ευστάθιος (4)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ