Ενυπογραφη εικονα Κρητικης Σχολης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία απεικονίζει λεπτομέρεια φορητής εικόνας του Αγίου Αντωνίου με σκηνές βίου και συγκεκριμένα την υπογραφή του ζωγράφου. Η εικόνα φιλοτεχνήθηκε το δεύτερο μισό του 17ου μ.Χ. αιώνα από τον Ρεθύμνιο Ιερέα και Ζωγράφο Εμμανουήλ Τζάνε (1610-1690) και βρίσκεται στην Παναγία των Ξένων στην Κέρκυρα. Ο Ε. Τζάνες ανήκει στους ζωγράφους της Κρητικής Σχολής που μετά τη συνθηκολόγηση του Χάνδακα (1669) μετακινήθηκαν σε βενετοκρατούμενες περιοχές. Έζησε στην Κέρκυρα για δέκα χρόνια περίπου και στο νησί σώζεται το μεγαλύτερο μέρος από ενυπόγραφα γνωστά έργα του. Υπογράφει την εικόνα «χείρ Εμμανουήλ ιερέως του Τζάνε» (γραφή με κεφαλαία γράμματα), ενώ η ημερομηνία είναι δυσδιάκριτη. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση συζήτησης αναφορικά με τις πληροφορίες που μπορούμε να αντλήσουμε από την υπογραφή ενός ζωγράφου. Στις φορητές εικόνες οι πρώτες υπογραφές καλλιτεχνών εμφανίστηκαν κατά τον 12ο αιώνα. Ως τότε οι φορητές εικόνες ήταν ανυπόγραφες και άρα ανώνυμες. Οι ζωγράφοι όμως της κρητικής σχολής, που ζούσαν στα αναπτυσσόμενα αστικά κέντρα και έρχονταν σε άμεση επαφή με τα πνευματικά και καλλιτεχνικά ρεύματα της Δύσης, υπέγραφαν συστηματικά τις εικόνες που φιλοτεχνούσαν. Προτείνεται ο εκπαιδευτικός να μοιράσει στους μαθητές μια φωτοτυπημένη σελίδα, στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται εκτός από την υπογραφή του ζωγράφου της συγκεκριμένης φορητής εικόνας, υπογραφές ζωγράφων άλλων φορητών εικόνων, αλλά και υπογραφές ζωγράφων σε τοιχογραφίες. Οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν ποιες πληροφορίες αντλούνται από μία υπογραφή. Στη συγκεκριμένη υπογραφή αναφέρεται εκτός από το όνομα και η ιδιότητα του ζωγράφου (ιερέας) καθώς και ο χρόνος αγιογράφησης της εικόνας. Στις υπογραφές σε τοιχογραφίες ναών, τις επονομαζόμενες κτητορικές επιγραφές, οι μαθητές θα διαπιστώσουν ότι κατά τη ρωμαϊκή και παλαιοχριστιανική εποχή αναφερόταν κυρίως το όνομα του δωρητή-χορηγού της αγιογραφίας, καθώς αυτός επωμιζόταν το κόστος της αγιογραφίας. Σε μετέπειτα χρόνια, μπορεί επίσης να συμπεριλαμβάνονταν και στοιχεία από την προσωπική και οικογενειακή ζωή του ζωγράφου ή σύντομα ποιήματα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3951
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Tzanes Emmanouil, Τζάνες Εμμανουήλ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ