Χριστος η Άμπελος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Την φορητή εικόνα ζωγράφισε ο Άγγελος Ακοτάντος (;-1450), ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Κρητικής σχολής του 15ου αιώνα. Θεωρείται ο δημιουργός του εικονογραφικού τύπου του Χριστού ως ‘άμπελος’, αλλά και ο πρώτος Βυζαντινός ζωγράφος που υπέγραφε τα έργα του και το κάνει με το όνομα «Χειρ Αγγέλου», ενώ την συνήθεια αυτή υιοθετούν αργότερα ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος και ο Μιχαήλ Δαμασκηνός. Ο Άγγελος εμπνεύστηκε τον συγκεκριμένο εικονογραφικό τύπο από την περιγραφή της παραβολή του Χριστού, όπως αυτή αναφέρεται από τον Ιωάννη, στο 15ο κεφ. του Ευαγγελίου «Ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος ἡ ἀληθινή, καὶ ὁ πατήρ μου ὁ γεωργός ἐστι. Πᾶν κλῆμα ἐν ἐμοὶ μὴ φέρον καρπόν...». Ο Χριστός είναι ζωγραφισμένος στο κέντρο της εικόνας, μετωπικά, από την μέση και πάνω, καθισμένος στο κορμό της αμπέλου, με τα χέρια ανοιχτά να ευλογούν. Μπροστά Του βρίσκεται, το Ευαγγέλιο ανοιγμένο στην εικονιζόμενη παραβολή. Στα κλαδιά της αμπέλου, δεξιά και αριστερά Του, συμμετρικά τοποθετημένοι, απεικονίζονται από την μέση και επάνω οι Απόστολοι. Τα φύλλα της αμπέλου καλύπτουν συμμετρικά τα κενά στο χρυσό φόντο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Θρησκευτικών για να αναλυθεί το νόημα και οι συμβολισμοί της παραβολής και στο μάθημα των Εικαστικών του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου, σε ερευνητικές εργασίες με θεματικές που άπτονται της Βυζαντινής τέχνης. Επίσης, μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάδειξη των τεχνοτροπικών χαρακτηριστικών της Κρητικής σχολής, αλλά και να συγκριθεί με εικόνες που παρουσιάζουν τον ίδιο εικονογραφικό τύπο του Χριστού στο μάθημα της Ιστορίας Τέχνης, της ειδικότητας Συντήρησης Έργων Τέχνης του Επαγγελματικού Λυκείου και του Γενικού Λυκείου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4019
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Καινή Διαθήκη New TestamentΚαινή Διαθήκη > Παραβολές ParablesΠαραβολές
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Angelos (1), Άγγελος (1)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΡΡΗΣ, ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ