Η πολη του Ναυπλιου και το Παλαμηδι το ετος 1842.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα εποχής (από το 1842) της πόλης του Ναυπλίου και στο βάθος το φρούριο της πόλης, το Παλαμήδι. Ενδιαφέρουσα απεικόνιση μιας άποψης της πρώτης πρωτεύουσας της Ελλάδας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά σε μάθημα ιστορίας σχετικό με την οικιστική ανάπτυξη της χώρας και τη διαδικασία σταδιακής αστικοποίησης κατά τον 19ο αίωνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ιστορική αυτή εικόνα, στην οποία απεικονίζεται μέρος της πόλης του Ναυπλίου, καθώς και το Παλαμήδι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση σε μάθημα σχετικό με την αστικοποίηση της πατρίδας μας κατά τον 19ο αιώνα. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα - που προβάλλεται σε ψηφιακό προβολέα - και να επισημάνουν ό,τι τους κάνει εντύπωση. Σίγουρα θα σταθούν στο αγροτικό τοπίο και τους φουστανελοφόρους δίπλα στα κοφίνια, στοιχεία που μαρτυρούν τον αγροτικό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας και ζωής, ο οποίος παρέμενε ισχυρός στα μέσα του 19ου αιώνα ακόμα και στην καρδιά μιας πόλης της εποχής. Η σύγκριση με φωτογραφίες ανάλογου θέματος (που αφθονούν στο διαδίκτυο) θα επιβεβαίωνε του λόγου το αληθές. Θα μπορούσαν στη συνέχεια να αναζητηθούν δημογραφικά δεδομένα (πληθυσμός της χώρας και του Ναυπλίου στα μέσα του 19ου αιώνα, ανάλογα στοιχεία για τη νέα πρωτεύουσα, την Αθήνα, εξαγωγή συμπερασμάτων για την πορεία αστικοποίησης κλπ.) Επιπλέον η εν λόγω εικόνα προσφέρει λαβές και για άλλου είδους αναζητήσεις. Οι μαθητές είναι δυνατόν να κληθούν να ερευνήσουν σχετικά με το Παλαμήδι, τις συνθήκες οικοδόμησής του, τον ρόλο του ως νευραλγικής σημασίας οχυρό κατά τα επαναστατικά χρόνια, και τη χρήση του ως φυλακή (του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και όχι μόνο). Τα παραπάνω μπορούν να αναζητηθούν και να συζητηθούν είτε στην ροή του μαθήματος είτε στο πλαίσιο συνθετικής εργασίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4031
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ