Φωτογραφια δυτικης οψης Παρθενωνα-ζωφορος (1923)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Είναι από ένα βιβλίο του Ε.REISINGER (1923). Σ’ αυτό με ενενήντα φωτογραφίες δικές του, του Fr. Boissonnas και του Van Lüpke αποδίδεται η Ελλάδα. Αυτή η φωτογραφία της δυτικής όψης του Παρθενώνα εφαρμόζει τον κανόνα «των τρίτων» στον οποίο το κυρίως αντικείμενο της φωτογραφίας μας πρέπει να βρίσκεται περίπου στο ένα τρίτο της κατακόρυφης ή της οριζόντιας διάστασης. Οι γραμμές, επίσης, κάθετες και οριζόντιες, παίζουν ρόλο στη σύνθεση. Έτσι, σε συνδυασμό με την αίσθηση της προοπτικής έχουμε ένα αισθητικό αποτέλεσμα που αποδίδει την εγγενή τελειότητα του μνημείου. Ο Παρθενώνας είναι η απόδειξη υψηλού επιπέδου λιθοξοϊκής, αφού σ’ αυτόν 16.500 κομμάτια 100.000 τόνων λευκού Πεντελικού μαρμάρου είναι με ακριβή τρόπο προσαρμοσμένα μεταξύ τους. Εξίσου, όμως, αποδεικνύει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής με τις περίφημες «οπτικές εκλεπτύνσεις» του. Άξια παρατήρησης πίσω από τους 8 κίονες είναι η δυτική ζωφόρος. Μπορούμε με την βοήθεια της τεχνολογίας και την παρατήρησή της στο Μουσείο της Ακρόπολης να την εξερευνήσουμε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ: Α) Μοιράζουμε στους μαθητές μας φυλλάδια όπου περιγράφονται αναλυτικά τα μέρη ενός αρχαίου ναού: κρηπίδα, στυλοβάτης, (βάση), κίονας, κιονόκρανο, επιστύλιο,τρίγλυφα, μετώπες, (ζωφόρος), γείσο, αέτωμα. Ζητάμε από τους μαθητές μας να εντοπίσουν αυτά τα μέρη στη φωτογραφία. Στη συνέχεια ζωγραφίζουν τον δικό τους ναό χρησιμοποιώντας όσα περισσότερα θυμούνται. Β) Ψάχνουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον Παρθενώνα και προσπαθούμε να τον ανασυνθέσουμε νοητά με τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του ή βίντεο. Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε τον ιερό βράχο της Ακρόπολης και βλέπουμε τι κρύβεται πίσω από τα ερείπια. Εντοπίζουμε τις "οπτικές εκλεπτύνσεις" του Παρθενώνα. Συνειδητοποιούμε επίσης πόσο σημαντικό και δύσκολο είναι το έργο της αναστήλωσης. Γ) Χρησιμοποιούμε τη φωτογραφία ως τεκμήριο για μεταβολές που σημειώθηκαν στο μνημείο από την χρονολογία αυτή (1923) και ύστερα. Η δυτική ζωφόρος, την οποία διακρίνουμε, είναι το τελευταίο τμήμα της ζωφόρου που έμενε στη θέση του επάνω στον ναό, σε μήκος είκοσι περίπου μέτρων. Έμενε εκεί μέχρι το 1993! H ταχεία διάβρωση του μαρμάρου στο ύπαιθρο και στη βροχή για αιώνες έκανε απολύτως αναγκαία την αποσυναρμολόγηση και τη μεταφορά του στο Μουσείο Ακροπόλεως. Εξάλλου, τονίζουμε ότι η ζωφόρος παρέμενε άθικτη στη θέση της για πολλά χρόνια κατά την αρχαιότητα. Κατά τη μετατροπή του μεγάλου ναού σε εκκλησία, πιθανότατα στο διάστημα 450- 500 μX, το κεντρικό τμήμα του ανατολικού αετώματος και τμήμα της ζωφόρου της ανατολικής πλευράς αφαιρέθηκαν. Το 1674 ο ζωγράφος Jacques Carrey σχεδιάζει με μεγάλη ακρίβεια τα γλυπτά της. Από τα σχέδιά του σώθηκαν σήμερα τμήματα της ζωφόρου, λίγο πριν τη μεγαλύτερη καταστροφή στον Παρθενώνα που έγινε 13 χρόνια αργότερα, το 1687, κατά τον Bενετοτουρκικό πόλεμο, όταν ο F. Morosini τον βομβάρδισε. Από την έκρηξη που έγινε τότε καταστράφηκε μεγάλο μέρος της ζωφόρου με ανεπανόρθωτες ζημιές. Τέλος, αναφερόμαστε στα Eλγίνεια μάρμαρα (80 μέτρα της ζωφόρου! στο Βρετανικό Μουσείο). ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Οι μαθητές, αφού κατανοήσουν ότι τα γλυπτά της δυτικής ζωφόρου είναι μέρος του «όλου», δηλαδή μιας ιστορίας που έχει αρχή, μέση και τέλος, ασκούνται στην αφήγηση (αλλά και την περιγραφή π.χ. των ιππέων). Αφού αναζητήσουν στο διαδίκτυο την εξαιρετική ιστοσελίδα για τη ζωφόρο του Παρθενώνα [περιέχει και πολλά παιχνίδια] που αναπτύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, μπορούν και οι ίδιοι να αφηγηθούν την «Πομπή των Παναθηναίων» ή μια πολύ πιο τραγική ιστορία, τη θυσία της κόρης του Ερεχθέα, που προτείνει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης Τζόαν Κόνελυ. Τέλος, εντοπίζουν την ομοιότητα που υπάρχει ανάμεσα στα θέματα που απεικονίζονται στις ζωφόρους, τα αετώματα και τις μετώπες των αρχαίων ναών και στην αγιογράφηση των βυζαντινών ναών ως προς την ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί (βλ. ψηφιδωτά της Μονής της «Χώρας») ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Μελέτη της φωτογραφίας αυτής του Παρθενώνα αλλά και άλλων φωτογραφιών αρχαίων ναών από τις οποίες εξάγονται συμπεράσματα για βασικές αρχές της τέχνης της φωτογραφικής σύνθεσης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4035
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες Audiovisual ArtsΟπτικοακουστικές Τέχνες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ