Μορφες περαστικες, ποιημα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ποίημα που δημοσιεύτηκε στο "Νουμά" το Μάρτιο του 1915, όπως αναγράφεται στο επάνω μέρος της σελίδας. Η ποιήτρια ονομάζεται Μαρία Σαμοϊλή. Το ποίημα αποτελείται από τέσσερις στροφές, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούνται από οκτώ στίχους η καθεμία. Ως προς το περιεχόμενο, το ποίημα είναι μάλλον ρομαντικό: μιλά αόριστα για κάποιες ανθρώπινες μορφές, οι οποίες σημάδεψαν την ψυχοσύνθεση της ποιήτριας, η οποία τους απευθύνεται σε 2ο πρόσωπο και αναρωτιέται για την τύχη τους. Ως προς τη μορφή, το ποίημα διαθέτει μέτρο (ιαμβικό) και ομοιοκαταληξία (ομοιοκαταληκτούν ο 2ος με τον 6ο και ο 4ος με τον 8ο στίχο). Αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα παραδοσιακής ποίησης, ειδικότερα του Παρνασσισμού της Νέας Αθηναϊκής Σχολής. Το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως χαρακτηριστικό δείγμα παραδοσιακής ποίησης, προκειμένου να αντιληφθούν οι μαθητές τα βασικά της γνωρίσματα και να τα συγκρίνουν με εκείνα της μοντέρνας ποίησης. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία γραμματολογικών φαινομένων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το ποίημα στη διδασκαλία γραμματολογικών φαινομένων. Συγκεκριμένα, μπορεί να το φέρει ως παράδειγμα παραδοσιακής ποίησης και να επισημάνει το μέτρο, την ομοιοκαταληξία και την κυριολεξία ως χαρακτηριστικά γνωρίσματά της. Επίσης το ποίημα προσφέρεται για να επισημανθούν σχήματα λόγου όπως η αντίθεση και οι ερωτήσεις. Αν στους διδακτικούς στόχους περιλαμβάνεται η σύγκριση με τη μοντέρνα ποίηση, μπορεί να αντιπαραβληθεί ένα ποίημα που να ανήκει σε κάποιο σύγχρονο ρεύμα (υπερρεαλισμό, συμβολισμό, κ.λ.π.), έτσι ώστε να γίνουν περισσότερο αντιληπτές από τους μαθητές οι διαφορές, κυρίως στη μορφή, αλλά και στο περιεχόμενο: στην παραδοσιακή ποίηση ακολουθείται κάποιο σχέδιο, ένας λογικός ειρμός, ενώ στη μοντέρνα ποίηση παρακολουθούμε το ποίημα την ώρα, σχεδόν, της δημιουργίας του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4040
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Library & Information Center of the Univ. of Patras
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής > Μέτρο - Στιχουργία
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργός πρωτότυπου έργου: Μαρία Σαμοϊλή
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ