Ο παλικαρας που δερνει τους γερους
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σύντομο αφήγημα, το οποίο δημοσιεύτηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό "Νουμάς", στις 11/9/1905, όπως πληροφορούμαστε από την ημερομηνία στο επάνω μέρος του φύλλου. Ο συγγραφέας μάς είναι άγνωστος (υπογράφει Λ.Α.). Αφηγείται ένα σύντομο επεισόδιο από μια εμπειρία που είχε σε ταξίδι του με καράβι, 26 χρόνια πριν τη συγγραφή του κειμένου, όταν είδε έναν νεαρό, δυνατό άνδρα, να εξευτελίζεται μη μπορώντας να αντέξει τη θαλασσοταραχή, υποφέροντας από ναυτία και φόβο. Το περιστατικό τού έδωσε αφορμή για να διατυπώσει τις σκέψεις του γύρω από τον επονείδιστο πόλεμο του 1897, τα αίτια (μεγαλοϊδεατισμός) και την κατάληξή του (ήττα εξαιτίας του μη αξιόμαχου του ελληνικού στρατού, εξευτελισμός, επέμβαση Μεγάλων Δυνάμεων). Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στην επέμβαση της Ρωσίας για τη λήξη του πολέμου, για την οποία εκφράζει θετική άποψη, κατηγορώντας ταυτόχρονα τους Αθηναίους συμπατριώτες του. Τέλος, αναφέρεται στον Ιωάννη Φραγκούδη, Κύπριο Ολυμπιονίκη της σκοποβολής στους Ολυμπιακούς του 1896, ο οποίος είχε λάβει μέρος στον πόλεμο του 1897. Το κείμενο ενδείκνυται για τη διδασκαλία του πολέμου του '97, αλλά και για την ευρύτερη ιστορική περίοδο από την έξωση του Όθωνα (1862) ως το κίνημα στο Γουδί (1909), που περιλαμβάνει τον πόλεμο, την ανάπτυξη της Μεγάλης Ιδέας και το Κρητικό ζήτημα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας ως παράθεμα συμπληρωματικό για τη διδασκαλία του πολέμου του '97, αλλά και της ευρύτερης χρονικής περιόδου από την έξωση του Όθωνα ως την ημερομηνία δημοσίευσης του άρθρου. Ενδείκνυται για διδασκαλία με συνεργατική μάθηση, καθώς, αφενός μεν καλύπτει ποικιλία θεμάτων (πόλεμος, μεγαλοϊδεατισμός, συνέπειες, ξένη επέμβαση, κριτική της ελληνικής νοοτροπίας και της "ψευτοπαλικαριάς"), αφετέρου δε προσεγγίζει τα θέματα με τρόπο έμμεσο και υπαινικτικό. Δεν αναφέρεται, λόγου χάρη, πουθενά ευθέως ο πόλεμος του '97. Έτσι, ο διδάσκων μπορεί να διαιρέσει τους μαθητές σε ομάδες και να αναθέσει ένα έργο κατανόησης και σύνθεσης στους μαθητές κάθε ομάδας, με βάση τους προαναφερθέντες θεματικούς άξονες. Μπορούν οι μαθητές να κληθούν να επεξεργαστούν από κοινού το κείμενο και να το συζητήσουν όλοι μαζί, ή να ανατεθεί ένας θεματικός άξονας στον καθένα ξεχωριστά. Ενδείκνυται η παροχή επιπρόσθετου υλικού (αφήγηση σχολ. βιβλίου, φωτογραφίες, χάρτες, απομνημονεύματα - ο Θ. Πάγκαλος, λ.χ. περιγράφει την οικτρή κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο ελληνικός στρατός). Οι μαθητές, αφού μελετήσουν το κείμενο, μπορούν να συνθέσουν μια σύντομη εργασία, στην οποία θα εκθέσουν εν συντομία τα γεγονότα, θα διατυπώσουν απόψεις και κριτική για τα αίτια του πολέμου και την έκβασή του, ή θα σχολιάσουν και την άποψη του ίδιου του συγγραφέα του άρθρου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4049
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λ.Α.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ