Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Οι μαθητές καλούνται να διαβάσουν προσεκτικά τα δύο ποιήματα. Στη συνέχεια, αναφορικά με το πρώτο ποίημα "τραγούδι της δίκης των δύο αρχηγών Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα" μπορούν να μελετήσουν και να καταγράψουν όλα τα στοιχεία που αφορούν τη μορφή (στροφές, ομοιοκαταληξία, μέτρο) το περιεχόμενο και τη γλώσσα του. Χρήσιμο θα ήταν να χωρίσουν το ποίημα σε θεματικές ενότητες με τίτλους, για να επεξεργαστούν καλύτερα το περιεχόμενό του. Μπορούν να επισημάνουν το μοτίβο του ομιλούντος πουλιού και τη στάση των στοιχείων της φύσης απέναντι στο θλιβερό γεγονός. Στα πλαίσια μιας ερευνητικής εργασίας οι μαθητές καλούνται να συλλέξουν και άλλα ποιήματα που έχουν παρόμοια μορφή και να εντοπίσουν τα κοινά στοιχεία δόμησής τους. Όσον αφορά το δεύτερο ποίημα "Το άτυχο κυνήγι", μπορούν να ακολουθήσουν την ίδια πορεία επεξεργασίας, δηλαδή να μελετήσουν τη μορφή (ομοιοκοταληξία, στροφές, μέτρο), το περιεχόμενο και τη γλώσσα. Το πρώτο ποίημα "τραγούδι της δίκης των δύο αρχηγών Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα" μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση, για να αντλήσουν οι μαθητές τα ιστορικά στοιχεία του ποιήματος στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας. Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τη δίκη των δύο αρχηγών, Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα.