Οδοιπορικες εντυπωσεις στην Κωσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι είναι ένα κείμενο του Αριστείδη Αλεξανδρίδη με τίτλο "Οδοιπορικαί εντυπώσεις εν Κωσταντινούπολη" δημοσιευμένο στο Ημερολόγιον Σκόκου, τόμ. 12, αρ. 0 (1897). Το Ημερολόγιο Σκόκου αποβαίνει με τον καιρό το δημοφιλέστερο έντυπο της εποχής του. Στις σελίδες του, που συνήθως ξεπερνούν τις τετρακόσιες, φιλοξενεί τα πιο σημαντικά ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας και καθρεφτίζει τη λογοτεχνική παραγωγή των χρόνων του. Η διάρκεια της ζωής του ήταν τριάντα τρία ολόκληρα χρόνια, από το 1885 ως το 1918, ενώ το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε μικρό ελλαδικό χώρο, αλλά επεκτεινόταν ως τις εσχατιές της ελληνικής Διασποράς. Το αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί μαθησιακά για να γνωρίσουν οι μαθητές τον λόγιο Αριστείδη Αλεξανδρίδη και να έρθουν σε επαφή με το είδος της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και τον τρόπο περιγραφής ταξιδιωτικών εντυπώσεων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές το είδος της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας μέσα από το έργο του λόγιου Αριστείδη Αλεξανδρίδη και στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στην ενότητα για την Περιγραφή. Οι μαθητές αρχικά καλούνται να διαβάσουν το κείμενο και να σχηματίσουν ένα γενικό διάγραμμα της δομής του. Επίσης, καλούνται να καταγράψουν τα γλωσσικά χαρακτηριστικά του κειμένου και με τη βοήθεια Λεξικών να εργαστούν σε ομάδες και να προσπαθήσουν να το αποδώσουν στη νεοελληνική γλώσσα, για να είναι πιο εύκολα κατανοητό. Στη συνέχεια, μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν το περιεχόμενό του, όπως: 1) Ποια χαρακτηριστικά επίθετα αποδίδονται στον Αριστείδη Αλεξανδρίδη; 2) Ποιο διήγημα εκδίπλωσε τη διηγηματογραφική του κλίση και την περιγραφική του ικανότητα; 3) Ποιες πληροφορίες αντλούμε για την επαγγελματική του δραστηριότητα; 4) Ποιος ο τίτλος και το θέμα του οδοιπορικού σημειώματος που βρέθηκε μετά το θάνατό του; 5) Πώς περιγράφεται γενικά η Κωνσταντινούπολη; 6) Ποια αξιοθέατα αναφέρονται; 7) Να παρατηρήσουν τον τρόπο περιγραφής του χρηματιστηρίου και της γέφυρας του Κεράτιου κόλπου 8) Πώς αποδίδεται η διαδικασία επιβίβασης στο ατμόπλοιο με προορισμό το Φανάρι 9) Πώς περιγράφεται η Μεγάλη του Γένους Σχολή 10) Να περιγράψουν τις στολές του Μουσείου Γενίτσαρων, τις πολεμικές στολές των στρατιωτών και μισθοφόρων του Βυζαντίου και να εντοπίσουν τη διαφορά τους από τη στολή των Ασιανών κατακτητών. 11) Να σχολιάσουν τον τρόπο περιγραφής του κεντρικού τρούλλου, του γυναικωνίτη και του εσωτερικού του ναού της Αγια-Σοφιάς. Στα πλάίσια μιας ερευνητικής εργασίας οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να παρουσιάσουν στην τάξη αποσπάσματα και από άλλους Έλληνες συγγραφείς που το έργο τους περιλαμβάνει ταξιδιωτικά κείμενα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4053
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ταξιδιωτική λογοτεχνία Travel literatureΤαξιδιωτική λογοτεχνία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Αριστ. Αλεξανδρίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ