Επιστολη του Αυγουστινου Καποδιστρια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Αυγουστίνος Καποδίστριας γράφει από το Ναύπλιο ότι συνάντησε τον κομιστή του γράμματος, κύριο Ταννούσα, για την καθυστέρηση απόδοσης γολέττας λόγω εμπάθειας και ότι συζήτησε με τον Ιωάννη Καποδίστρια για το βιβλίο ¨Θεολογική Κατήχηση¨. Η επιστολή αρχίζει: «Μετά χαράς ουχί μικράς έλαβον το πατρικόν σας γράμμα των 24 τρέχοντος και είδον με ευχαρίστησιν....». Πάνω δεξιά διακρίνεται (δύσκολα) το τόπος και η ημερομηνία και κάτω δεξιά η υπογραφή του αποστολέα. Ο Αυγουστίνος Καποδίστριας το 1829 ανέλαβε κατ' εντολή του αδελφού του, Ιωάννη, την πολιτική και στρατιωτική διοίκηση της Δυτικής Ελλάδας. Μετά τη δολοφονία του Ιωάννη, στις 27 Σεπτεμβρίου του 1831 ορίστηκε πρόεδρος της κυβέρνησης τριμελούς επιτροπής από την οποία παραιτήθηκε στις 28 Μαρτίου του 1832. Την ίδια μέρα παρέλαβε την ταριχευμένη σορό του αδελφού του, την αλληλογραφία του και κάποια από τα προσωπικά του αντικείμενα και έφυγε στην Κέρκυρα και από εκεί στην Αγία Πετρούπολη. Οι επιστολές Καποδίστρια είναι δυνατό να αξιοποιηθούν ως ιστορικές πηγές, στη διδασκαλία της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: α) Ζητούμε από τους μαθητές να εντοπίσουν τα στοιχεία μιας επιστολής (αποστολέα, παραλήπτη, διεύθυνση του ενός και του άλλου, ημερομηνία, τη γλώσσα, το θέμα, τον τρόπο γραφής, τον τρόπο αποστολής), β) Αναζητούν και ξεφυλλίζουν το ψηφιακό βιβλίο της Βιβλιοθήκης Βόλου «Νέα Ελληνική Επιστολογραφία ήτοι υποδείγματα επιστολών και παντοίων εγγράφων» του 1891! ή το Ψηφιακό Αρχείο με τις επιστολές του Ιωάννη Καποδίστρια γ) Συζητούμε για το ρόλο που έπαιζε η ανταλλαγή επιστολών σε μια εποχή χωρίς το κινητό τηλέφωνο ή το διαδίκτυο, δ) Διαβάζουμε στους μαθητές επιστολές που θα επιλέξουμε είτε από την Νεοελληνική Επιστολογραφία π.χ. «Γράμματα του Ιωάννη Συκουτρή στις μαθήτριές του», «Επιστολές προς Γαλάτεια του Ν. Καζαντζάκη», «Αθηναϊκές επιστολές-Σας ασπάζομαι Φαίδων του Γ.Ξενόπουλου», «Γράμματα του Α. Σικελιανού», «Γράμματα στον Ερρίκο της Σοφίας Εγκαστρωμένου – Σλήμαν», «Φίλτατε... Επιστολές από την Ελλάδα 1897-1913 του Γεωργίου Α΄», «Αλληλογραφία 1944-1959 Γιώργος-Μάρω Σεφέρη» είτε ακόμα από τις επιστολές που αντάλλασαν ο Ιωάννης Καποδίστριας με την Ρωξάνδρα Στούρτζα, τον ανεκπλήρωτο έρωτά του είτε από τη Βυζαντινή Επιστολογραφία ή ακόμα και από την Αρχαία π.χ. Γλυκέρα Μενάνδρῳ (Η Γλυκέρα προς τον Μένανδρο). Στη συνέχεια οι μαθητές στέλνουν ο ένας στον άλλο μια συμβατική επιστολή. Μετά στέλνουν μια ηλεκτρονική επιστολή. Παρατηρούν ομοιότητες και διαφορές. (Ίσως αυτό που λείπει να είναι η λογοτεχνική χροιά: οι συζητήσεις είναι πιο απλές, η γλώσσα πιο λαϊκή, ενώ υπάρχουν κι άλλα θέματα όπως αυτό των greeklish. Από τους αγγελιοφόρους, τους κομιστές και τους ταχυδρόμους έχουμε περάσει στο ηλεκτρονικό αρχείο, στο e-mail, στα μηνύματα κοινωνικών δικτύων, τα SMS κλπ., τα οποία από τη φύση τους είναι περισσότερο εφήμερα. Όμως ο κόσμος εξακολουθεί να εκφράζεται μέσω του γραπτού λόγου στην καθημερινότητά του.) ΙΣΤΟΡΙΑ: α) Οι μαθητές αναζητούν στο διαδίκτυο κάποια στοιχεία για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη των αρχών του 19ου αιώνα και συζητούν για τους τρόπους με τους οποίους αλληλογραφούμε σήμερα. Στην Ελλάδα, η ταχυδρομική υπηρεσία ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1828 με το διάταγμα του Ι. Καποδίστρια "περί συστάσεως τακτικής ταχυδρομικής συγκοινωνίας". Ωστόσο, για πολλά χρόνια ακόμη, τα γράμματα μεταφέρονταν από ιδιώτες που ταξίδευαν για δικούς τους λόγους και αναλάμβαναν να παραδώσουν τα γράμματα που τους είχαν εμπιστευθεί φίλοι, συγγενείς ή συνεργάτες. β) Ξεφυλλίζουν στο διαδίκτυο τις επιστολές του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, και εκμαιεύουν την ιστορία. Διαβάζουν π.χ. από την πέννα του ίδιου σε μια επιστολή του προς τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη από το 1828-πολύ πριν τη δολοφονία του- ότι είχε πρόβλημα με τη συμπεριφορά των γιων του, Γιώργου και Ηλία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4056
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη > Επιστολές
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ