Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Άποψη του Βυζαντινου Ιπποδρομου, Κωνσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο βιβλίο του Γάλλου Φραγκισκανού μοναχού, γεωγράφου και συγγραφέα André Thevet (1516-1590), "Cosmographie du Levant", το οποίο είναι το χρονικό του ταξιδιού του στην Ανατολή στα 1549, υπάρχει η παραπάνω ξυλογραφία. Σε αυτήν παρατίθεται, σε αναπαράσταση, άποψη του βυζαντινού Ιππόδρομου της Κωνσταντινούπολης, στη διάρκεια του εορτασμού κάποιας νίκης, ύστερα, πιθανόν από μια αρματοδρομία. Τέσσερις έφιππες μορφές και τρεις επάνω σε τετράτροχο άρμα, που σέρνουν δυο άλογα (αν και στις βυζαντινές ιπποδρομίες συμμετείχαν δίτροχα τέθριππα), πανηγυρίζουν κρατώντας, οι δυο από αυτές, κλαδιά φοίνικα (βάγια), τα οποία ήταν και το βραβείο του νικητή. Διακρίνονται, επίσης, οβελίσκος, στήλη και κίονας από τη διακόσμηση της σπίνας (ευρίπου), του χαμηλού, δηλαδή, φράγματος που υπήρχε στο κέντρο του στίβου του ιπποδρόμου και γύρω από το οποίο γίνονταν οι αρματοδρομίες. Πρόκειται για τον οβελίσκο του Θεοδοσίου του Α' και τον "τρικάρηνο όφι" ("στήλη των όφεων") της μάχης των Πλαταιών που είναι ορατά ακόμα και σήμερα στην πλατεία Σουλταναχμέτ της Πόλης, καθώς και έναν κίονα που μοιάζει περισσότερο, χωρίς να ταυτίζεται απόλυτα, με τη στήλη του Αρκαδίου που δεν ήταν στον ιππόδρομο.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τη βυζαντινή Κωνσταντινούπολη, ως πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους, αφού ο Ιππόδρομος, ο οποίος ήταν σε άμεση σύνδεση με το αυτοκρατορικό "Μέγα Παλάτιον", αποτελούσε ένα από τα εμβληματικά τοπόσημά της. Ακόμα και σήμερα, παρόλο που δεν είναι ορατά στον επισκέπτη της Πόλης καθαυτό τμήματα του Ιπποδρόμου, μπορεί, εντούτοις, αυτός να δει, στην πλατεία Σουλταναχμέτ κοντά στην Αγία Σοφία, μνημεία που φαίνονται στην εικόνα όπως ο οβελίσκος του Θεοδοσίου του Α΄, και η "στήλη των όφεων". Προτείνεται οι μαθητές/τριες να ασχοληθούν, εκκινώντας από την εικόνα, με ομαδικές, διερευνητικές εργασίες με σκοπό να παρουσιαστεί ο βυζαντινός Ιππόδρομος σε όλες του τις διαστάσεις, κοινωνικές, πολιτικές, πολιτισμικές, ιδεολογικές, οικονομικές και ανθρωπολογικές. Αν, μάλιστα, η μαθητική έρευνα συνδυαστεί με ιστοεξερευνήσεις, τότε θα υπάρξουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Αναπαραστάσεις του Ιππόδρομου και της βυζαντινής Πόλης υπάρχουν αρκετές στο Youtube και στο Vimeo, ενώ χρήσιμες είναι και ειδικές ιστοσελίδες όπως αυτή του προγράμματος Byzantium 2000 (αγγλική γλώσσα). Λόγω και της παρουσίας στην εικόνα του οβελίσκου, της στήλης και του κίονα μπορεί, σε προέκταση της διδασκαλίας, να διερευνηθεί, επίσης, από τους/τις μαθητές/τριες η συμβολική διαχείριση του παρελθόντος κατά τη Βυζαντινή περίοδο και το πώς και γιατί αυτά τα αντικείμενα αρχαίων πολιτισμών, εντάσσονταν στην καθημερινότητα των Βυζαντινών, αλλά και στην αυτοκρατορική ιδεολογία.
Προτείνεται, τέλος να αξιοποιηθούν βιβλιογραφικά από τον εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες τα άρθρα α) του Αντρέα Ιωαννίδη, Ο Βυζαντινός Ιππόδρομος στην Κωνσταντινούπολη, στο περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 4 (1982), σελίδες 39-47, το οποίο είναι ελεύθερα διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του περιοδικού β) της Λίλας Σαμπανοπούλου, Τείχος, Τόξο, Τρούλος: Η βυζαντινή "Ιστανμπούλ", στον τρίτο τόμο του Δελτίου της Εταιρείας Μελέτης της Καθ΄ημάς Ανατολής, Αθήνα 2011, σελίδες 763-779, το οποίο μπορεί να βρεθεί, επίσης, με ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4073
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία
> Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator