Απολλωνας και Μαρσυας. Αναγλυφο, Μαντινεια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχέδιο του Γάλλου λογοτέχνη Elie Cabrol (1829-1905), ο οποίος επισκέφθηκε την Ελλάδα το 1889 και δημοσίευσε τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις καθώς και σχέδια από τις περιοχές που επισκέφθηκε στο βιβλίο CABROL, Elie. Voyage en Grèce 1889. Notes et Impressions. Vingt et une planches en héliogravure et cinq plans lithographiés tirés hors texte, Παρίσι, Librairie des Bibliophiles, 1890. Απεικονίζεται μαρμάρινη πλάκα από ναό στη Μαντίνεια (4ος π.Χ. αι.) με θέμα τον μουσικό αγώνα του Απόλλωνα με τον σιληνό Μαρσύα, η οποία εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Το σχέδιο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας της Α΄ Γυμνασίου κατά τη μελέτη της κλασικής εποχής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός, συζητώντας για τη ζωή των αρχαίων Ελλήνων, παρουσιάζει το παρόν σχέδιο ως συμπληρωματικό εποπτικό υλικό και αφόρμηση για συζήτηση αναφορικά με τη μουσική στην Αρχαία Ελλάδα. Ζητά από τους μαθητές να περιγράψουν την εικόνα και συμπληρώνει την περιγραφή με στοιχεία του μύθου: ο σιληνός Μαρσύας, πολύ περήφανος που έπαιζε εξαιρετικά τους αυλούς, προκάλεσε σε αγώνα μουσικής τον κιθαρωδό θεό Απόλλωνα. Οι Μούσες, που ήταν κριτές του αγώνα, ανακήρυξαν νικητή τον Απόλλωνα, γιατί μπορούσε να τραγουδά ενώ έπαιζε την κιθάρα του. Αυτό δεν μπορούσε να το κάνει ο Μαρσύας παίζοντας τους αυλούς. Μετά από αυτό, ο Απόλλωνας τιμώρησε σκληρά τον Μαρσύα, βάζοντας έναν υπηρέτη του να τον γδάρει ζωντανό. Στην ανάγλυφη πλάκα απεικονίζεται στα αριστερά ο Απόλλωνας καθισμένος σε βράχο με την κιθάρα δίπλα του, στα δεξιά ο Μαρσύας να παίζει τον διπλό αυλό βηματίζοντας βιαστικά, και στη μέση ένας υπηρέτης του Απόλλωνα με το μαχαίρι στο δεξί χέρι, έτοιμος να επιβάλει στον Μαρσύα την τιμωρία του θεού. Πίσω από τον μύθο διαφαίνεται η άποψη της εποχής ότι η λύρα και η κιθάρα ήταν τα μουσικά όργανα που προτιμούσαν οι αριστοκράτες, ενώ η μουσική του αυλού θεωρείτο κατώτερη. Ακολουθεί συζήτηση αναφορικά με τη μουσική στην Αρχαία Ελλάδα. Ενδεικτικές ερωτήσεις: Ποιες περιστάσεις της ζωής τους συνόδευαν οι αρχαίοι Έλληνες με μουσική; Από πού αντλούμε πληροφορίες για το θέμα αυτό; Ποια αρχαία μουσικά όργανα γνωρίζετε; Ποια είδη μουσικών οργάνων υπήρχαν στην αρχαιότητα; Ποια θέση είχε η μουσική στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4087
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ