Κατοψη αρχαιου γυμναστηριου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για λεπτομερή κάτοψη ενός αρχαίου ελληνικού γυμναστηρίου, η οποία χρονολογείται στα 1832 και σχεδιάστηκε με βάση τις πληροφορίες που έχουν αντληθεί από το έργο του Βιτρούβιου (80 π.Χ.-15 π.Χ.), Ρωμαίου συγγραφέα, αρχιτέκτονα και μηχανικού. Σύμφωνα με την κάτοψη, κεντρικό σημείο του γυμναστηρίου αποτελεί η τετράγωνη παλαίστρα. Στις τέσσερις πλευρές της υπάρχουν κιονοστοιχίες, οι οποίες δημιουργούν προστώα. Γύρω - γύρω από τις κιονοστοιχίες υπάρχουν δωμάτια με διάφορες χρήσεις, και περιγράφονται στην κλείδα που βρίσκεται στο κάτω μέρος της εικόνας: έτσι, τα δωμάτια στην αριστερή πλευρά ονομάζονται "δωμάτια φιλοσόφων", και αποτελούσαν, προφανώς, χώρους συνάθροισης ή διδασκαλίας. Στα δεξιά της παλαίστρας υπάρχουν δωμάτια με διάφορες χρήσεις, όπως το "ephebeum" (δωμάτιο για δραστηριότητες νέων), το "coryceum" (δωμάτιο με σάκους προπόνησης), μπάνια με κρύο και ζεστό νερό, κ.ά. Όλη τη δεξιά άκρη της κάτοψης καταλαμβάνει το στάδιο. Ο υπόλοιπος χώρος καλύπτεται από δέντρα. Παρά το γεγονός ότι ο τίτλος, η κλείδα και γενικά τα κείμενα που συνοδεύουν την εικόνα είναι στα γαλλικά, η εικόνα είναι αρκετά κατατοπιστική και απεικονίζει με ακρίβεια πώς ήταν ένα αρχαίο γυμναστήριο. Η εικόνα ενδείκνυται για την υποστήριξη της διδασκαλίας, της σχετικής με την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στην ενότητα που αναφέρεται στην καθημερινη ζωή των Ελλήνων της κλασικής αλλά και της ελληνιστικής περιόδου. Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην αρχή της διδασκαλίας ως αφόρμηση, προκειμένου να κινηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών. Στη συνέχεια, ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει και να καθοδηγήσει τη συζήτηση γύρω από τα εξής θέματα: α) το ρόλο και τη σπουδαιότητα της σωματικής άσκησης στην αρχαία Ελλάδα β) την οργανική σχέση και ενότητα που είχαν, για τους αρχαίους Έλληνες, το σώμα και το πνεύμα (νους υγιής εν σώματι υγιεί) και γ) τη σύγκριση με τη σύγχρονη πραγματικότητα: για παράδειγμα, πώς είναι σήμερα ένα γυμναστήριο, ποιο είναι το ιδιοκτησιακό του καθεστώς (σήμερα ο αθλητισμός είναι και ιδιωτική υπόθεση, ενώ στην αρχαιότητα ήταν κατεξοχήν δημόσια), ποιοι είναι οι στόχοι που οδηγούν τους νέους στην άθληση, κ.ά. Έτσι, εφαρμόζονται οι αρχές της βιωματικότητας και της εγγύτητας στη ζωή. Παρόμοια αξιοποίηση μπορεί να πραγματοποιηθεί και στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, κατά την ερμηνευτική προσέγγιση κειμένων με θέμα την εκπαίδευση ή τον αθλητισμό στην Αρχαία Ελλάδα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4089
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός SportsΑθλητισμός
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα TopicsΘέματα > Αθλητισμός - Διατροφή Sports - NutritionΑθλητισμός - Διατροφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ