Ρηγας Βελεστινλης (Φεραιος)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ελαιογραφία αυτή, φιλοτεχνημένη από τον ζωγράφο Ανδρέα Κριεζή, βρίσκεται στο μουσείο Μπενάκη. Εάν σκεφτούμε ότι ο ζωγράφος πέθανε το 1880, ο Ρήγας, που γεννήθηκε το 1757, πρέπει να ήταν, όταν τον απαθανάτιζε, το μέγιστο είκοσι τριών ετών. Καταγόταν από εύπορη οικογένεια, η οποία υπήρξε από τα θύματα της τουρκικής μανίας. Τα πρώτα του γράμματα λέγεται ότι τα διδάχθηκε από ιερέα του Βελεστίνου και κατόπιν στη Ζαγορά. Στην ηλικία των είκοσι ετών σκότωσε στο Βελεστίνο έναν Τούρκο πρόκριτο, επειδή του είχε συμπεριφερθεί δεσποτικά. Αφού πέρασε από Άγιο Όρος, ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη, όπου γνώρισε τον Πρίγκιπα Αλέξανδρο Υψηλάντη (παππούς του Αλεξάνδρου Υψηλάντη), που το 1774 ήταν μέγας διερμηνέας του Σουλτάνου. Στην Πόλη διεύρυνε τις σπουδές του στις ξένες γλώσσες. Όταν ο Υψηλάντης έφυγε στο Ιάσιο το 1786 για τη θέση του ηγεμόνα, ο Ρήγας τον ακολούθησε αλλά διαφώνησαν και έτσι έγινε γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας Νικόλαου Μαυρογένη (αδερφός του παππού της Μαντώς Μαυρογένους). Το 1790 ο Μαυρογένης αποκεφαλίστηκε και ο Ρήγας κατέφυγε στη Βιέννη, την οποία έκανε έδρα της επαναστατικής δράσης του μέχρι να στραγγαλιστεί και να ριχτεί στο Δούναβη το 1798. Η προσωπογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και, ειδικότερα, της περιόδου του ελληνικού διαφωτισμού και της ελληνικής επανάστασης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Α) Προσπαθούμε να αφηγηθούμε τη μυθιστορηματική ζωή του Ρήγα Βελεστινλή από μνήμης. Αφού τελειώσουμε την αφήγηση, ρωτάμε τους μαθητές μας ποια κατά τη γνώμη τους ήταν τα κίνητρα, για να εκδηλώσει την επαναστατική του δράση. Εστιάζουμε στην καταστροφή της οικογενείας του, τη δεσποτική συμπεριφορά του Τούρκου που τον οδήγησε σε φόνο και σε καταφυγή στο Λιτόχωρο του Ολύμπου, όπου κατατάχθηκε σε σώμα αρματολών, τον αποκεφαλισμό του εργοδότη του, Μαυρογένη, ατόμου υψηλού κοινωνικού κύρους (διαβάζουμε παράλληλα το Θούριο). Τονίζουμε, επίσης, την έφεσή του προς τα γράμματα, που τον οδήγησε στο να γνωρίσει τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς αλλά και τους συγχρόνους του διαφωτιστές και να οραματιστεί τη Βαλκανική ειρήνη και συνεργασία χωρίς τους εθνικιστικούς ανταγωνισμούς που δυστυχώς ακολούθησαν μετά τη διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας (προσεγγίζουμε τη Μεγάλη Χάρτα, της οποίας σχολιάζουμε το πρώτο φύλλο με τους συμβολισμούς του, αλλά και άλλες περιοχές που συμπεριλαμβάνει-οι μαθητές αναζητούν και τον τόπο καταγωγής τους σ' αυτή). Β) Ως δεύτερο επίπεδο περνάμε στην αφήγηση της ζωής του από τους μαθητές. Τώρα μετατρέπονται από ακροατές-δέκτες (αφού η ακρόαση-κατανόηση προηγείται της παραγωγής λόγου και στην κατάκτηση της γλώσσας) σε ομιλητές-πομπούς. Φέρνουμε στην τάξη πορτραίτα από διαφορετικές στιγμές της ζωής του και εικόνες από τους τόπους που έδρασε. Μπορούμε να χωριστούμε και σε ομάδες. Κάθε ομάδα αφηγείται μέρος του "Θρύλου". Στη συνέχεια ανακατεύουμε τις εικόνες και τα πορτραίτα. Αναλόγως της ηλικίας του ή άλλων αναγνωριστικών στοιχείων ζητάμε από την κάθε ομάδα να κάνει την αντιστοίχιση και ο εκπαιδευτικός δίνει την ανατροφοδότηση σε κάθε ομάδα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4145
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ