Προτείνεται ο εκπαιδευτικός να ξεκινήσει με την ανάγνωση και την ανάλυση του εν λόγω δημοσιεύματος του Νουμά και στην συνέχεια, μέσω στοχευμένης διερεύνησης, να καθοδηγήσει τους μαθητές του ώστε να ανακαλύψουν και να μελετήσουν κείμενα της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας με θέμα το σχολείο και την σχολική ζωή. Τέτοια κείμενα μπορούν να είναι (α) «Η Νέα Παιδαγωγική» του Νίκου Καζαντζάκη, (β) «Ο κακός μαθητής» του Ανδρέα Λασκαράτου, (γ) «Ο Πατούχας» του Ιωάννη Κονδυλάκη, (δ) «Πώς έγινα δάσκαλος» του Αλέξανδρου Δελμούζου, (ε) «Διατί η μηλιά δεν έγινε μηλέα» του Γεώργιου Βιζυηνού, (στ) «Μαθητική περιπέτεια» του Άντον Τσέχοφ, (ζ) απόσπασμα από την «Αναφορά στο Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη κ.λπ. Οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν και να αναλύσουν τα παραπάνω κείμενα προσπαθώντας να αντλήσουν πληροφορίες για την εκπαίδευση της εποχής στην οποία γράφτηκαν, να ανακατασκευάσουν τα ιστορικοκοινωνικά συμφραζόμενα, να αναγνωρίσουν την στάση των συγγραφέων τους απέναντι στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής, αλλά και να συγκρίνουν την προσωπική τους εμπειρία όσον αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής τους με τον κόσμο των κειμένων. Στην μελέτη τους αυτή μπορούν να βοηθηθούν από ένα πλήθος έντυπων και ψηφιακών πηγών όπως είναι λ.χ. τα βιβλία «Από το κοντύλι στον υπολογιστή» (Αλέξης Δημαράς και Βάσω Βασιλού) και «Τα Μαρασλειακά» της Μαρίας Ρεπούση ή οι ιστοσελίδες του Ελληνικού Λογοτεχνικού Ιστορικού Αρχείου (Ε.Λ.Ι.Α.) και του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Τέλος οι μαθητές μπορούν, αξιοποιώντας την τεχνική της δημιουργικής γραφής, να επινοήσουν και να αφηγηθούν μια ιστορία με ήρωες μαθητές και δασκάλους της ιστορικής περιόδου που εξέτασαν και να την συνθέσουν, ει δυνατόν, με περισσότερους του ενός κώδικες (γλώσσα, φωτογραφίες, σκίτσα, ήχο κ.ά.) Ο στόχος αυτής της εργασίας είναι να δημιουργηθεί ένα πολιτισμικό προϊόν που θα βοηθήσει τους συμμαθητές τους να γνωρίσουν το σχολείο παλαιότερων εποχών.