Δημητρη Πικιωνη, Πορτα στην Αιγινα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχέδιο του σημαντικού αρχιτέκτονα, ζωγράφου, συγγραφέα, πανεπιστημιακού δάσκαλου, ακαδημαϊκού, αλλά και φιλόσοφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968). Αποδίδεται σε αυτό μια, παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, πόρτα από την Αίγινα. Είναι μια ξύλινη, τοξωτή στην κορυφή της, πόρτα με λίθινο κατώφλι που επιστέφεται με λίθινο, επίσης, τόξο. Διακρίνεται ακόμα η λίθινη υποδομή του τοίχου στον οποίο είναι ανοιγμένη αυτή η ξύλινη θύρα και τα αγκωνάρια, κοντά στο κατώφλι που υποστηρίζουν τη στατικότητά της. Πρόκειται για αποτύπωση που έγινε ανάμεσα στα 1918-1921, στην πρώιμη φάση της δράσης του Δ. Πικιώνη, πριν ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα, όταν αναζητούσε και μελετούσε την έννοια της "ελληνικότητας" και προσπαθούσε να την ενσωματώσει και να την εκφράσει στο έργο του. Αργότερα, πάντως, θα συνδυάσει αυτό το εθνικό πνεύμα με την οικουμενικότητα. Η εικόνα μπορεί να έχει παιδαγωγικό ενδιαφέρον αν συνδυαστεί με τις αισθητικές, καλλιτεχνικές και φιλοσοφικές απόψεις του δημιουργού, οι οποίες αποκαλύπτουν τις ιδεολογικές αναζητήσεις της ελληνικής διανόησης κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο της εικόνας μπορεί να αξιοποιηθεί για να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τη λαϊκή αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με την οπτική του Δ. Πικιώνη για τη σημασία της "ελληνικότητας", εντάσσοντάς την στο ιδεολογικό κλίμα στην Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα. Προτείνεται να εκπονηθούν ομαδικές, μαθητικές εργασίες οι οποίες θα διερευνούν το γιατί ο Δ. Πικιώνης στράφηκε στην Αίγινα και στη μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Γιατί σχεδίασε μια πόρτα; Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύονται τόσο το θέμα της εικόνας, όσο και η προσωπικότητα και ταυτότητα του δημιουργού. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας προσφέρεται για την παραγωγή ανάλογων κειμένων, γραπτών, προφορικών ή ψηφιακών, ενώ ενδείκνυνται διαθεματικές προεκτάσεις στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στην Αισθητική Αγωγή, αλλά και στην Ιστορία για την ανάδειξη του ζητήματος της ελληνικότητας. Η αναζήτηση στο διαδίκτυο από τους μαθητές μπορεί να προσφέρει αξιόλογους ψηφιακούς πόρους, διαφόρων μορφών (κείμενα, εικόνες, βίντεο κ.λ.π.)


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4156
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Φύση - Περιβάλλον
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Πολιτισμική Ποικιλότητα- Πολιτιστική Κληρονομιά > Σύνδεση Πολιτιστικής Κληρονομιάς με στοιχεία / υλι...
Εικαστικά > Architecture
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ