Τσερικοπεραμα στο Πλωμαρι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία των αρχών του 20ου αιώνα, που απεικονίζει τσερνικοπέραμα έτοιμο να καθελκυστεί στη θάλασσα μπροστά από το σαπωνοποιείο των Αδελφών Γεωργαντέλλη στο Πλωμάρι της Λέσβου. Τα περάματα είναι παραδοσιακά σκάφη οξύπρυμνα και οξύπλωρα. Το τσερνικοπέραμα είναι είδος περάματος. Το είδος αυτό κατασκευαζόταν σε μικρότερα μεγέθη, απ' ότι το πέραμα και η διαμόρφωση της πλώρης και της πρύμνης τους ήταν πιο απλοποιημένη απ' ότι στα περάματα. Ωστόσο υπήρχε και ενδιάμεσος τύπος μεταξύ αυτών των δύο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί πολλαπλώς είτε ως πηγή στο μάθημα της Ιστορίας (Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Θέματα Νεότερης Ιστορίας-Οικονομική Ιστορία του 19ου και 20ού αι.), είτε στο μάθημα της Τεχνολογίας (κατασκευή μακέτας παραδοσιακού σκάφους). Επίσης αξιοποιείται πολλαπλώς ακόμα και σε διαθεματικά προγράμματα, στο πλαίσιο ομαδοσυνεργατικής σε: α) σενάριο, β) σε Project -Ερευνητική Εργασία του Λυκείου, γ) σε πολιτιστικό ή περιβαλλοντικό πρόγραμμα, δ) στην Τοπική Ιστορία. Επίσης, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί και σε etwinning μεταξύ σχολείων της Λέσβου και της απέναντι τουρκικής ακτής (Σμύρνη, Αϊβαλί, κλπ), σε πρόγραμμα με θεματική τις εμπορικές δραστηριότητες μεταξύ των περιοχών αυτών κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και την εξέλιξή τους μετά. Αξιοποιούνται δύο στοιχεία: α) η τυπολογία των παραδοσιακών σκαφών και η σχέση τους με το εμπόριο και τις μεταφορές, β) τα βιομηχανικά κτήρια της Λέσβου που σχετίζονται με την μεταποίηση γεωργικών προϊόντων (ελιά-λάδι) και η προσέγγισή τους μέσα από το πρίσμα της Βιομηχανικής Αρχαιολογίας. Το υλικό είναι πλούσιο και αντλείται τόσο από την βιβλιογραφία, όσο και από ψηφιοποιημένα αρχεία του διαδικτύου. Επίσης, συνδυάζεται με επίσκεψη σε μουσείο βιομηχανικής ελαιουργίας. Ο διδάσκων σε συνεγασία με τους μαθητές είναι δυνατόν να προσεγγίσει το θέμα μέσα από πάρα πολλές διαφορετικές πτυχές του και να οργανώσει την ομαδοσυνεργατική έρευνα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των ίδιων των μαθητών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4158
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ