Χαρτης της Ελλαδας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρτογραφική απεικόνιση της Ελλάδας του 1820 από τον Βρετανό ακόλουθο, συγγραφέα και σχεδιαστή Γουίλιαμ Τέρνερ. Ο W. Turner (1792-1867) παρέμεινε τέσσερα χρόνια στην οθωμανική πρωτεύουσα (1813-1816) ως ακόλουθος της βρετανικής πρεσβείας. Ταξίδεψε (1813-1814) στην Ήπειρο -ως κομιστής εγγράφων προς τον εκεί πρόξενο της Αγγλίας και επιστρέφοντας πέρασε από τα Επτάνησα, τη Βόρεια Πελοπόννησο, τη Ρούμελη και την Αττική. Κατά τη διάρκεια μιας δεύτερης αποστολής (18151816). Γραμματέας πια της αγγλικής πρεσβείας, πραγματοποίησε ένα ταξίδι ως την Παλαιστίνη και περιηγήθηκε στη Ρόδο, στη Σύμη, την Κω, τη Σάμο, τη Σμύρνη. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες παραμένουν οι πληροφορίες του για τον οικονομικό βίο των Ελλήνων, Για την εκκλησιαστική ιεραρχία, για τη διοίκηση, στην Αθήνα (Μάιος 1814). Όπου συναναστράφηκε τον Γάλλο πρόξενο, έγινε μέλος της Εταιρείας Φιλόμουσων και σχολίασε τις κοινωνικές συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι κάτοικοι. Ενθουσιώδης, ως νέος. Οραματίζεται και την απελευθέρωση των Ελλήνων, με τους οποίους επικοινωνούσε άμεσα καθόσον γνώριζε τη νεοελληνική γλώσσα. Μετά τη δημοσίευση του τρίτομου Οδοιπορικού του (1820) ο Turner διέμεινε ξανά στην Κωνσταντινούπολη (1824-1829) διορισμένος στην πρεσβεία της χώρας του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Γεωγραφίας όσο και της Ιστορίας. Ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές μπορεί να οργανώσει δραστηριότητες μελέτης των χαρτών της Ελλάδας της εποχής εκείνης καθώς και της ιστορικότητας των τοπωνυμίων περιοχής των μέσων του 18ου αιώνα και να τον συνδυάσει με ιστορικά γεγονότα της εποχής καθώς και σε σύγκριση με τη σημερινή εποχή. Επίσης οι μαθητές ενισχύοντας την αντιληπτική και κριτική τους δεξιότητα θα μπορούσαν να συγκρίνουν και να διακρίνουν τύπους χαρτών, ιστορικούς, γεωμορφολογικούς, γεωπολιτικούς, καθώς και τις αντίστοιχες αλλαγές ανά εποχή. Επιπλέον να σκεφτούν και συνειδητοποιήσουν ότι ο συγκεκριμένος χάρτης ήταν δημιούργημα ενός ανθρώπου ο οποίος αγαπούσε τους Έλληνες και πίστευε στον απελευθερωτικό τους αγώνα. Με αυτό το γεγονός ως δεδομένο να συγκρίνουν αντίστοιχους χάρτες από μεμονωμένους γεωγράφους που προσπαθούν αντικειμενικά να προβάλλουν χώρες και τόπους αλλά και άλλους που προσπαθούν να προωθήσουν υπόρρητα ιδεολογίες, βλέψεις ή και σκοπούς μέσω ιστορικών και γεωγραφικών προβολών. Επίσης ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αναθέσει στους μαθητές, σε ομάδες, τη δημιουργία αντίστοιχων χαρτών του τότε και του σήμερα και έτσι να τονιστούν και επισημανθούν οι διαφορές στην τεχνοτροπία αλλά και στην γεωγράφηση των αντίστοιχων περιοχών. Ενδιαφέρον επίσης αποτελεί η ιδιότητα του χαρτογράφου, στη συγκεκριμένη περίπτωση Βρετανού ακολούθου ώστε να τονιστεί η κοινωνία της εποχής καθώς και οι αξίες και δυνατότητες που υπήρχαν τότε.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4169
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ