Επιτυμβειος λιθος στον Κεραμεικο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία προέρχεται από τον χώρο του Κεραμεικού και ανήκει στο αρχείο του Π. Μωραΐτη (1870). Πλήθος ευρημάτων έχουν αναδυθεί από το σπουδαιότερο νεκροταφείο της Αθήνας και ανάμεσά τους επιτύμβιες στήλες που ποικίλλουν σε μέγεθος και σε ύφος, με σαφείς επιδράσεις από την κοινωνική κατάσταση του νεκρού ή τον τρόπο που έφυγε από τη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η ανάγλυφη διακόσμηση που αποτυπώνεται στη φωτογραφία, η οποία αφορά ένα νεαρό που χάθηκε σε νεαρή ηλικία, το Δεξίλεω. Μολονότι ηττημένος κατάφερε να κερδίσει την παντοτινή δόξα αποτελώντας πηγή έμπνευσης μεταγενέστερων δημιουργών, μεταφέροντας παράλληλα αξίες του κλασικού ελληνικού πολιτισμού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης και εμπλοκής διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων όπως είναι η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, τα Εικαστικά, η Γλώσσα και η Λογοτεχνία. Η σχετική συζήτηση μπορεί να έχει ως αφετηρία το χώρο του αρχαίου νεκροταφείου και των πληροφοριών που μπορούν να μας μεταφέρουν τα επιτύμβια μνημεία τόσο για την τέχνη της γλυπτικής του 4ου αιώνα π.χ. όσο και για τις ταφικές συνήθειες, την απόδοση τιμής στους νεκρούς του πολέμου, την ύπαρξη κενοταφίων αλλά και τις αντιλήψεις των ανθρώπων εκείνης της εποχής για το θάνατο, πληροφορίες που θα μπορούσαν να προσεγγιστούν σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες γνώσεις από το μάθημα των Θρησκευτικών. Από την άλλη πλευρά η παρουσίαση μέρους από το ποίημα του Κ. Παλαμά «Οι τάφοι του Κεραμεικού» και η παρατήρηση των επιτύμβιων συνθέσεων του Γ. Μόραλη (ενδείκνυνται αυτές με τη μεγαλύτερη αφαιρετικότητα), μπορεί να οδηγήσει σε συγκρίσεις και αντιπαραθέσεις έργων διαφορετικών εποχών και εκφραστικών μέσων, τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών αλλά και την αναγνώριση της αξίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της συνέχειας των τεχνών. Η αντίστοιχη έκφραση των μαθητών/τριών (με τη δημιουργία εικαστικών έργων και ποιημάτων) μπορεί να ενταχθεί επιπλέον σε πρόγραμμα διαχείρισης των απωλειών.
Αφορμές για επέκταση των δραστηριοτήτων μπορεί να δώσει επίσης η εικόνα του ανάγλυφου, με την παρακίνηση των μαθητών/τριών στην ανάγνωση του εικαστικού έργου και την ανάλυση των στοιχείων της εικαστικής του γλώσσας μέσα από την παρατήρηση, την περιγραφή αλλά και τη σύγκρισή του με άλλα έργα όπως είναι η αναπαράσταση της νίκης του αντιπάλου στις εικόνες του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Γεωργίου αλλά και το ομώνυμο σύγχρονο έργο του Δ. Μυταρά, που εκτίθεται σε σταθμό του αθηναϊκού μετρό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4181
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
γύρω στα 1870 μ.χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία Culture and GrammatologyΠολιτισμός και Γραμματολογία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζητήματα Εικαστικών Τεχνών Issues of Visual ArtsΖητήματα Εικαστικών Τεχνών
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ