Νικος Χατζηκυριακος Γκικας: Άποψη πολης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) σημαντικού Έλληνα ζωγράφου και ακαδημαϊκού, καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ενός δημιουργού που συνέβαλε στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Εκτός της ζωγραφικής ασχολήθηκε με τη γλυπτική, τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, τη σκηνογραφία αλλά και την κριτική τέχνης, τη συγγραφή κειμένων για την ελληνική τέχνη, την Αρχιτεκτονική αλλά και γενικότερα την Αισθητική, αναδεικνύοντας τη προσωπική του προοπτική γύρω από τη σύγχρονη εικαστική παραγωγή. Στο σχέδιο -για το οποίο χρησιμοποιήθηκε μελάνι με πενάκι σε χαρτί μικρών διαστάσεων- απεικονίζεται μια πόλη με ψηλά κτίρια και περιοχές πρασίνου, όπου κυριαρχεί η αρχιτεκτονική οργάνωση της σύνθεσης, η αίσθηση του φωτός και η γεωμετρική αφαίρεση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με τον δημιουργό Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα αλλά και με την τέχνη της ζωγραφικής και πιο συγκεκριμένα την τέχνη της αναπαράστασης μιας πραγματικής ή φανταστικής εικόνας. Η αντιμετώπιση του συγκεκριμένου σχεδίου ως δείγματος της πιστής σχεδίασης ενός αντικειμένου, μπορεί χρησιμοποιηθεί στη μύηση στοιχείων του γραμμικού ή ελεύθερου σχεδίου ή της απόδοσης της σκιάς, του φωτός αλλά και τη χρήση της προοπτικής (κυρίως για τους/τις μαθητές/τριες του Λυκείου). Από την άλλη πλευρά η χρήση απλών γραμμών και η απουσία λεπτομέρειας μπορεί να παρακινήσει τους/τις μικρούς /ες μαθητές/τριες σε μια δική τους εικαστική παρέμβαση για τη συμπλήρωση της εικόνας ή να αποτελέσει αφορμή μιας νέας προσωπικής δημιουργίας αλλά και χρήσης συγκεκριμένων υλικών ζωγραφικής όπως είναι το πενάκι και η μελάνι.
Από την άλλη πλευρά τα χαρακτηριστικά του ίδιου του σχεδίου (αρχιτεκτονική οργάνωση της σύνθεσης, η αίσθηση του φωτός και η γεωμετρική αφαίρεση όπως και η απουσία εικαστικής αναπαράστασης κάποιας ανθρώπινης μορφής) δίνουν μια ακόμη ευκαιρία αξιοποίησης του συγκεκριμένου ψηφιακού αντικειμένου. Αυτή αφορά την παρακίνηση των μαθητών/τριών για παραγωγή ενός κειμένου, στο οποίο θα περιγράφεται η συγκεκριμένη εικόνα και παράλληλα θα αναδεικνύεται η παρουσία και η δράση ανθρώπων ή άλλων μορφών στο χώρο. Ως επέκταση των παραπάνω θα μπορούσε να θεωρηθεί η πρόταση αξιοποίησης του σκίτσου και αναπαραγωγής του από τους μαθητές/τριες (ή και αντίστοιχης διαφοροποίησής του) για τη δημιουργία διαφορετικών καρέ ενός κόμικ, στο οποίο θα ενσωματώνεται το κείμενο μιας ιστορίας που θα διαδραματίζεται σε ένα μεσογειακό τοπίο, όπως είναι η πόλη του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα ή όποιου άλλου τόπου επιλέξουν οι μαθητές/τριες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4182
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΛΑΤΖΙΔΟΥ, ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ