Η Θεοτοκος του παθους, Αγιογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα αποτελεί αγιογραφία του Ανδρέα Ρίτζου, η οποία βρίσκεται στο ναό του Αγίου Νικολάου στο Μπάρι. Αντλείται από την ψηφιακή συλλογή "Έλληνες Ζωγράφοι μετά την Άλωση 1450-1830" του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Ο Ρίτζος υπήρξε ο σημαντικότερος ζωγράφος εικόνων της Κρητικής Σχολής, ζωγράφιζε τόσο σύμφωνα με τη βυζαντινή τεχνοτροπία όσο και με τη λατινική, όμως δεν βρέθηκαν ενυπόγραφα έργα του στην Κρήτη. Το σύνολο της γνωστής μέχρι σήμερα παραγωγής του βρίσκεται στην Πάτμο και στην Ιταλία. Η αγιογραφία απεικονίζει την Παναγία του Πάθους θλιμμένη, να κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό. Δεξιά και αριστερά της Παναγίας και του Θείου Βρέφους βρίσκονται οι Αρχάγγελοι Γαβριήλ και Μιχαήλ, ενώ η εικόνα πλαισιώνεται από τους αγίους Νικόλαο και Ιωάννη Θεολόγο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται να αξιοποιηθεί ώστε ο εκπαιδευτικός να φέρει σε επαφή τους μαθητές με τη βυζαντινή αγιογραφία και την τεχνική της φορητής εικόνας. Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα, περιγράφουν τα πρόσωπα ή τις μορφές, την ενδυμασία, τα χρώματα, το φόντο και σχολιάζουν την έκφραση των προσώπων. Επίσης, μπορούν να μελετήσουν ιστορικές πηγές που αφορούν τα χαρακτηριστικά της βυζαντινής αγιογραφίας, να αναζητήσουν εικόνες βυζαντινής αγιογραφίας, να εντοπίσουν τα θέματα και να τα συγκρίνουν με εκείνα των εικόνων της Κρητικής Σχολής, σχολιάζοντας τις ομοιότητες και τις διαφορές. Προκειμένου οι μαθητές να πληροφορηθούν για την τεχνική της φορητής εικόνας, μπορεί να οργανωθεί μία ενημερωτική συνάντηση σε ένα εργαστήριο αγιογραφίας. Ενδιαφέρον θα ήταν ακόμη να επισκεφθούν έναν βυζαντινό ναό, να κρατήσουν σημειώσεις σχετικά με τις φορητές εικόνες, τα θέματα που εικονογραφούνται, τα χρώματα και τις μορφές, ώστε να παρουσιάσουν το συνολικό προϊόν της εργασίας τους στην ιστοσελίδα του σχολείου. Ειδικότερα, όσον αφορά τη μορφή της Παναγίας προτείνεται οι μαθητές να μελετήσουν διάφορες αναπαραστάσεις της σε βυζαντινές εικόνες, να επισημάνουν τα στοιχεία που αποτελούν κοινούς τόπους, αλλά και τα στοιχεία διαφοροποίησης και να αναφερθούν στον συμβολισμό τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4193
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ritzos (Rico, Ricio, Rizo) Andreas, Ρίτζος (Rico, Ricio, Rizo) Ανδρέας
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΕ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ