Η Κωπαϊδα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ιστορικό Βιβλίο 61 σελίδων σε ψηφιοποιημένη μορφή, (e-book) για τη περιοχή της Κωπαΐδας και τη γύρω περιοχή από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς μέσω του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Συγγραφέας-Δημιουργός ο Λάππας Τάκης. Η Κωπαΐδα είναι πεδιάδα της Βοιωτίας η οποία δημιουργήθηκε ύστερα από την αποξήρανση της ομώνυμης λίμνης κατά το διάστημα 1880-1930. Η πεδιάδα βρίσκεται στα βόρεια του νομού και περικλείεται από τα όρη Ελικώνας στα δυτικά, Πτώο στα ανατολικά, Χλωμό στα βόρεια και από μικρότερα υψώματα στα νότια που χωρίζουν την Κωπαΐδα από την πεδιάδα της Θήβας και των Βαγίων. Η Κωπαΐδα όφειλε την ονομασία της στην αρχαία Βοιωτική πόλη Κώπες, που βρισκόταν στην θέση περίπου του σημερινού χωριού Κάστρο. Λεγόταν επίσης και Κηφισίδα λίμνη επειδή χυνόταν σε αυτή ο ποταμός Κηφισός. Η Κωπαϊδα βρίσκεται στον νομό Βοιωτίας και εκτείνεται σε μια μεγάλη περιοχή πολλών χιλιάδων στρεμμάτων, που καλλιεργείται εντατικά. Η λίμνη υπήρξε αποξηραμένη κατά την αρχαιότητα, ενώ στα νεότερα χρόνια αποξηράθηκε το 1876 παραδίδοντας 250000 στρέμματα στην καλλιέργεια ευνοώντας την πρόοδο 66 συνοικισμών γύρω της. Στο κέντρο σχεδόν της αποξηραμένης λίμνης, υπάρχει μια «νησίδα», με την ονομασία Γλά, που προστατεύεται περιμετρικά από ένα πανάρχαιο μεγαλιθικό τείχος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Γεωγραφίας όσο και της Ιστορίας. Ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές μπορεί να οργανώσει δραστηριότητες μελέτης της γεωμορφολογίας της Ελλάδας από την αρχαιότητα έως και σήμερα και να τις συνδυάσει με αρχαίες αλλά και σύγχρονες κατασκευές εκμετάλλευσης των εδαφών και καλλιέργειας της εύφορης ελληνικής γης. Επίσης η μελέτη μπορεί να διευρυνθεί με την ανάλυση των ιστορικών γεγονότων ανά τους αιώνες αλλά και σε σύγκριση με τη σημερινή εποχή. Επιπροσθέτως οι μαθητές ενισχύοντας την αντιληπτική και κριτική τους δεξιότητα θα μπορούσαν μελετήσουν τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στην περιοχή όπως της ελονοσίας καθώς και της επίλυσης του προβλήματος ήδη από τους αρχαίους Μινύες, οι οποίοι και αποξήραναν την περιοχή κατασκεύασαν μια τεχνητή υπόγεια σήραγγα, που άρχιζε από τη θέση Κεφαλάρι και έφτανε στην παραθαλάσσια Λάρυμνα επί του Ευβοϊκού. Έργο πραγματικά τιτάνιο, τη στιγμή που στην καλύτερη περίπτωση τα εργαλεία που χρησιμοποίησαν ήταν χάλκινα, μέταλλο ιδιαίτερα μαλακό και επομένως ακατάλληλο για το κόψιμο του σκληρού βράχου. Επιπλέον πρέπει να τονιστεί ότι τα υδραυλικά αυτά έργα των Μινυών ήταν τα αρχαιότερα της Ευρώπης. Επίσης ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αναθέσει στους μαθητές, σε ομάδες, τη δημιουργία αντίστοιχων μελετών των έργων που κατασκευάστηκαν τόσο στην αρχαιότητα όσο και σύγχρονα, με τις πρόσφατες αποξηράνσεις της λίμνης από την "Αγγλική Εταιρεία Κωπαΐδος" η οποία και αποξήρανε ολότελα τη λίμνη και τις αποστραγγιστικές διώρυγες και ολοκλήρωσε το έργο το 1931 αποξηραίνοντας 241.000 στρέμματα. Από τότε για χρόνια η περιοχή αποτέλεσε ιδιοκτησία της εταιρείας που την εκμεταλλεύτηκε. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η εμβάθυνση στο τότε και το σήμερα και έτσι να τονιστούν και επισημανθούν οι διαφορές στην τεχνοτροπία αλλά και στην κατασκευή των αντίστοιχων έργων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4210
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λάππας, Τάκης, Λάππας, Τάκης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ