Βαϊοφορος- Η εισοδος στην Ιερουσαλημ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αγιογραφία του ζωγράφου Ονούφριου, σημαντικού καλλιτέχνη του 16ου αιώνα στα Βαλκάνια, η οποία βρίσκεται στη μεταβυζαντινή εκκλησία των Αγίων Αποστόλων Ελεούσης στην Καστοριά. Γενικά η μεταβυζαντινή τέχνη συνεχίζει τη μεγάλη βυζαντινή παράδοση μέσα στις καινούργιες συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά την άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς. Στην εικόνα ο Χριστός καθισμένος πλάγια σε υποζύγιο, με τους μαθητές να ακολουθούν, πλησιάζει στην πύλη της εισόδου της πόλεως, όπου τον υποδέχεται πλήθος κόσμου κρατώντας κλαδιά από βάγια και φοίνικες. Στρέφει προς τα πίσω το κεφάλι του δίνοντας την εντύπωση ότι συνομιλεί με τους μαθητές και κρατά στο χέρι του ειλητάριο. Ένα παιδί στρώνει στο έδαφος το ιμάτιο του, για να περάσει η πομπή. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Ιστορίας, της Αισθητικής Αγωγής και των Θρησκευτικών, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με ένα δείγμα μεταβυζαντινής τέχνης και με το έργο του Ονούφριου, σημαντικού Έλληνα ζωγράφου μετά την Άλωση. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του διαδικτύου, οι μαθητές μπορούν να την αντιπαραβάλλουν με άλλες εικόνες του ίδιου θέματος και να εντοπίσουν κοινά σημεία, καθώς και διαφορές, στην απόδοση της σκηνής της έλευσης του Ιησού στην Ιερουσαλήμ. Ειδικότερα μια ομάδα μπορεί να επικεντρωθεί σε προγενέστερες αγιογραφίες της βυζαντινής εποχής, ενώ μια άλλη ομάδα να τη συγκρίνει με μεταγενέστερες, ακόμη και με σύγχρονες αποδόσεις. Με αυτόν τον τρόπο και σε συνεργασία οι ομάδες θα μπορούσαν να καθορίσουν σ' ένα βαθμό κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μεταβυζαντινής τέχνης. Σε περίπτωση που είναι δυνατόν, μια επίσκεψη στους Αγίους Αποστόλους στην Καστοριά θα προσέφερε επιπλέον μια άμεση και ολοκληρωμένη εμπειρία πάνω στο έργο του Ονούφριου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4254
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Onoufrios(1), Ονούφριος (1)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ