Καφανταρης Γεωργιος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σκίτσο του κορυφαίου σκιτσογράφου από τη Λέσβο Αντώνη Πρωτοπάτση (Pazzi) (1897 - 1947). Απεικονίζεται ο πολιτικός του Μεσοπολέμου Γεώργιος Καφαντάρης (1873-1946), πρωτότοκος γιος του Κωνσταντίνου Καφαντάρη. Ο επιφανής κεντρώος πολιτικός γεννήθηκε στην Ανατολική Φραγκίστα Ευρυτανίας και απετέλεσε έως και τον θάνατό του κεντρική φυσιογνωμία της πολιτικής ζωής της Ελλάδας. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα και άσκησε τη δικηγορία στο Καρπενήσι και το Μεσολόγγι. Εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής το 1905, διορίστηκε γενικός γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών από τον Λάμπρο Κορομηλά, υπουργό Οικονομικών του Βενιζέλου το 1910, υπουργός Εσωτερικών στην κυβέρνηση Βενιζέλου το 1915, ενώ το 1917, μετά την εκδήλωση του κινήματος της Εθνικής Άμυνας (1916), κατέθεσε στη Βουλή σαφή ομολογία υπέρ της Αβασίλευτης Δημοκρατίας. Το 1919 ορκίστηκε υπουργός Γεωργίας, μετά τη μικρασιατική καταστροφή (1922) και την υπογραφή της συνθήκης της Λωζάννης (1923), υπουργός Δικαιοσύνης (1924) και αμέσως μετά πρωθυπουργός για ένα μήνα. Ίδρυσε το Κόμμα των Προοδευτικών Φιλελευθέρων, το οποίο μετονομάστηκε από το 1928 σε Κόμμα Προοδευτικών. Στη δικτατορία του Μεταξά εξορίστηκε στη Ζάκυνθο μέχρι και τον θάνατο του δικτάτορα. Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου παρακολουθεί με σκεπτικισμό την πορεία των ελληνικών πραγμάτων ως την έναρξη του εμφυλίου πολέμου. Συγκρούεται με τον Γεώργιο Παπανδρέου, τον οποίο θεωρεί υπεύθυνο για τα Δεκεμβριανά (1946) και το Προοδευτικό Κόμμα, του οποίου ηγείται, απέχει από τις εκλογές της 31ης Μαρτίου 1946. Τελευταίο αξίωμα που έλαβε ήταν εκείνο του αντιπροέδρου στην κυβέρνηση Θεμιστοκλή Σοφούλη. Απεβίωσε στις 28 Αυγούστου του 1946, λίγο πριν από το δημοψήφισμα της 1ης Σεπτεμβρίου, με το οποίο έγινε η παλινόρθωση της μοναρχίας και η επάνοδος του Γεωργίου Β΄.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, τον ερευνητή ή τον δημιουργό, προκειμένου, θέτοντας τα κατάλληλα ιστορικά «ερωτήματα» να προβεί σε πρωτότυπες δημιουργίες και έγκυρες ιστορικές ερμηνείες. Ειδικότερα, αναφορικά με τη διδακτική του χρήση, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως άμεση ιστορική πηγή για την επoχή του Μεσοπολέμου (1919-1939) και τις πολιτικές εξελίξεις στην ελληνική πολιτική σκηνή μετά τη μικρασιατική καταστροφή και στη σκιά του Εθνικού Διχασμού. Η άνοδος του κόμματος των Φιλελευθέρων, το πολιτικό προσωπικό που συσπείρωσε και εξέφρασε, η σύγκρουση με το Παλάτι και το καθεστωτικό ζήτημα, ο ρόλος και οι πολιτικές πρωτοβουλίες του Γ. Καφαντάρη μετά τη μικρασιατική καταστροφή, η ρήξη με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και η αντίθεσή του στο «Ιδιώνυμο», η ελληνοτουρκική προσέγγιση, η οικονομική κρίση του ΄29 και η εκλογική ήττα των Φιλελευθέρων το 1932, το Κόμμα των Προοδευτικών Φιλελευθέρων, η μεταξική δικτατορία, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και η έκρηξη του Εμφυλίου αποτελούν σταθμούς της νεότερης ελληνικής ιστορίας στους οποίους ο Γ. Καφαντάρης είχε ενεργό συμμετοχή. Συνεπώς, το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να επιλεγεί και να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, για να αναδείξει διαφορετικές σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας του 20ου αιώνα. Προσφέρεται για εφαρμογές ομαδοσυνεργατικής και ανακαλυπτικής διδασκαλίας σε ομάδες, για δημιουργική έκφραση, είτε κειμενικά είτε σχεδιαστικά, για ερευνητική προσέγγιση, μέσα από τη συγκέντρωση, επεξεργασία και ανάλυση ιστορικών πληροφοριών, για αναζήτηση άλλου σχετικού οπτικού ιστορικού υλικού (πχ. ντοκιμαντέρ, εφημερίδες-πρωτοσέλιδα, γελοιογραφίες, σκίτσα). Ειδικότερα, το σκίτσο ως τρόπος άσκησης πολιτικής κριτικής, ο οπτικός γραμματισμός, η δύναμη της Τέχνης αλλά και τα μεταδεδομένα που παράγει το έργο τόσο στους συγχρόνους όσο και στους μεταγενεστέρους, συνιστούν ιδεώδη πεδία. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) για το Γυμνάσιο και το Λύκειο στο μάθημα της Ιστορίας, αναφορικά κυρίως με τις πολιτικές συνέπειες και ανακατατάξεις που επέφερε η μικρασιατική καταστροφή κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου αλλά και τα γεγονότα που οδήγησαν στον ελληνικό εμφύλιο μετά την Απελευθέρωση και το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Δεκεμβριανά, 1946). Ο διδάσκων, ενεργοποιώντας τη φαντασία του, επιστρατεύοντας τις δεξιότητες και τις γνώσεις του και έχοντας στόχο την καλλιέργεια αξιών, ιστορικής συνείδησης και συνεργατικής αρετής, δύναται να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο με τη δύναμη της Τέχνης, με σεβασμό στην ιστορικότητα του μαθησιακού αντικειμένου και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες των μαθητών του. Η διαθεματικότητα επίσης μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Τοπικής Ιστορίας και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4266
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Πρωτοπάτσης Αντώνης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ