Λουι Ντυπρε, Προσωπογραφια του Φρανσουα Πουκεβιλ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Γάλλος ζωγράφος Louis Dupré (1789-1837), ύστερα από ένα ταξίδι του στην Ανατολή, εκδίδει ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα, το οποίο το 1994 δημοσιεύεται στα ελληνικά, με τον τίτλο «Louis Dupré, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, καθηγητή Μανόλη Βλάχου. Από το τελευταίο αυτό έργο προέρχεται το πορτρέτο του, επίσης, Γάλλου, François Pouqueville (1770-1838). Ο Πουκεβίλ, γιατρός, συγγραφέας και διπλωμάτης, είχε μια περιπετειώδη ζωή, γνωρίζοντας από τον Ναπολέοντα μέχρι τον Αλή Πασά, ενσαρκώνοντας, έτσι, τον κλασικό τύπο του ρομαντικού λογίου της εποχής του και ευρισκόμενος αρκετές φορές, πότε ως αιχμάλωτος, πότε ως πρέσβης και πότε ως περιηγητής στην υπό οθωμανική κυριαρχία, αλλά και επαναστατημένη Ελλάδα. Τις εντυπώσεις του κατέγραψε στο πεντάτομο «Ταξίδι στην Ελλάδα» (Παρίσι 1820-21). Εκεί ξεφεύγει από την παραδοσιακή λογική των φιλελλήνων, περιηγητών της εποχής, οι οποίοι ενδιαφέρονται, κυρίως, για την αρχαία Ελλάδα, εστιάζοντας και στη σύγχρονη πραγματικότητα και προσφέροντας από λαογραφικές μέχρι οικονομικές και γεωμορφολογικές πληροφορίες για αυτήν.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται να συνδυαστεί η μελέτη της εικόνας με τον παρακάτω σχολιασμό που πραγματοποιεί για αυτήν ο Μανόλης Βλάχος που εξέδωσε το έργο του L. Dupré: «Μελετητής του Pouqueville και εικονογράφος του έργου του ο Dupré γνώρισε καλά τον άνθρωπο και τον ερευνητή. Η προσωπογραφία που έκαμε για αυτόν, το 1827, έχει την πρόθεση να δείξει το αυστηρό ήθος και το πνεύμα του. Το μικρό τριγωνικό πρόσωπο, η ίσια μύτη, τα λεπτά σφιγμένα χείλια και τα άδεια μάγουλα με τα τονισμένα ζυγωματικά σχηματίζουν μια παράδοξη σύνθεση ευγενούς διπλωμάτη και ασκητή, που αναδεικνύεται από την κατά μέτωπο απεικόνιση. Στεγνή, άκαμπτη και ίσως αδιάφορη θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς τη μορφή, αν παρέβλεπε το βλέμμα, υψωμένο επίμονα στο κενό, να ιχνηλατεί τους διαλογισμούς του ιστορικού. Η προσωπογραφία – εικόνα έντονης περισυλλογής – αφορά την προσπάθεια του συγγραφέα να συλλάβει το υλικό του. Σήμα της διεργασίας αυτής, το βλέμμα είναι η δίοδος που φέρνει από το πλήθος των γεγονότων στο οποίο έχει εμπλακεί ο ερευνητής στο χώρο της μορφοποίησης και της ερμηνείας τους. Θα σημειωθεί ακόμη ότι είναι μια από τις ελάχιστες προσωπογραφίες όπου το μοντέλο δεν απευθύνεται στο θεατή, υποδεικνύοντας έτσι μια άλλη διάσταση του έργου» ( Μανόλης Βλάχος, Louis Dupre, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, εκδόσεις Ολκός, Αθήνα 1994, σελίδες 43-44).
Η εικόνα προσφέρει ένα καλό παράδειγμα για τον τρόπο αποδόμησης και περαιτέρω ανάλυσης των προσωπογραφιών, αλλά και για τη χρήση τους ως ιστορικών πηγών. Όλα όσα αναδεικνύονται στο παραπάνω απόσπασμα είναι δυνατό να αποτελέσουν αντικείμενο διαθεματικής μελέτης για τους/τις μαθητές/τριες στα μαθήματα της Γλώσσας, της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής. Διερευνώντας, στο διαδίκτυο και σε βιβλία, τα βιογραφικά στοιχεία του Πουκεβίλ, αλλά και περισσότερες λεπτομέρειες για το έργο του, οι μαθητές/τριες μπορούν να προσεγγίσουν την προσωπογραφία του και να επαληθεύσουν το σχολιασμό της από τον Μ. Βλάχο. Μπορούν, τέλος, να δημιουργήσουν το δικό τους πορτρέτο του Πουκεβίλ με όποιο μέσο, τυπικής μάθησης ή ακόμα και ψηφιακό, επιλέξουν.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4276
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Βιογραφικά είδη Types of BiographiesΒιογραφικά είδη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ