Προπυλο των Καρυατιδων νοτιοδυτικα του Ερεχθειου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία από το Ερέχθειο, τον πολλαπλό ναό που θεωρείται το λαμπρότερο δείγμα του ώριμου ιωνικού ρυθμού στην περιοχή της Ακρόπολης. Η φωτογράφιση που έγινε από τον περιηγητή A.N.Normand χρονολογείται στα 1851, μετά την πρώτη εμπειρική αναστήλωση του μνημείου, που επιχειρήθηκε κατά την περίοδο 1837-1846 και πριν τη δεύτερη σημαντική επέμβαση (1902-1909) που έδωσε στο μνημείο τη σημερινή του μορφή. Η νοτιοδυτική εστίαση του φωτογραφικού φακού στο ναό -που οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 421-406 π.Χ. για να στεγάζει τη λατρεία της Αθηνάς Πολιάδος, του Ποσειδώνα-Ερεχθέα, του Ήφαιστου αλλά και άλλων θεών και ηρώων- αποκαλύπτει ένα πολυσύνθετο μαρμάρινο κτίριο με δεσπόζουσα θέση σε αυτό τα αγάλματα των Καρυάτιδων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η σύγκριση της εικόνας του μνημείου, έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στη φωτογραφία του 1851 με μια σύγχρονή της μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές/τριες στην καταρχήν άσκηση της παρατηρητικότητας τους αλλά και στη σταδιακή γνωριμία τους με το συγκεκριμένο μνημείο (όσον αφορά τα αρχιτεκτονικά του χαρακτηριστικά, τη χρήση, την ιστορία του στο πέρασμα του χρόνου). Στην πορεία της αναζήτησης των διαφορών μεταξύ των εικόνων μπορεί να προκύψει τόσο η συζήτηση για τη μετακίνηση των Καρυάτιδων και τον εκπατρισμό της μιας από αυτές όσο και ο εντοπισμός βασικών στοιχείων της σύγχρονης εικόνας του μνημείου που λείπουν από εκείνη του 19ου αιώνα, όπως είναι η αποκατάσταση του οικοδομήματος, η συμπλήρωση του αρχιτεκτονικού σκελετού και η μετακίνηση κάποιων θραυσμάτων, εργασίες που εντάσσονταν στο πρόγραμμα συντήρησης του μνημείου και για το οποίο οι μαθητές/τριες μπορούν να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες κατά την εικονική τους περιήγηση στο χώρο της Ακρόπολης. Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά την παράλληλη αξιοποίηση μιας εφαρμογής, σχεδιασμένης από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, με τη βοήθεια της οποίας είναι εφικτή η εξερεύνηση του μνημείου. Για παράδειγμα στη φωτογραφία του A. N. Normand είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει στο χώρο η ελιά, το δέντρο που τοποθετήθηκε στη θέση της "ιεράς ελαίας" της θεάς Αθηνάς, για το οποίο υπάρχει ειδική αναφορά στην εικονική περιήγηση του χώρου. Από την άλλη πλευρά το συγκεκριμένο βίωμα μπορεί να οδηγήσει στους μαθητές/τριες στη εμπειρική διαπίστωση της εξέλιξης που έχει γνωρίσει η απεικόνιση ενός χώρου από την ασπρόμαυρη επίπεδη φωτογραφία του 19ου αιώνα στη δυνατότητα της τρισδιάστατης αποτύπωσης και εικονικής εξερεύνησής του.
Το θέμα της συντήρησης των αρχαιοτήτων μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ευρύτερης διερεύνησης από τους/τις μαθητές/τριες, οι οποίοι/ες παρακινούμενοι από τις διαφορές της φωτογραφίας του 1851 μπορούν να ενημερωθούν για τις εργασίες που έχουν γίνει στο μνημείο του Ερέχθειου στο πέρασμα του χρόνου αλλά και να παρακολουθήσουν τον τρόπο με τον οποίο σύγχρονοι συντηρητές αναλαμβάνουν τη φροντίδα των Καρυάτιδων στη θέση που εκτίθενται. Η παρακολούθηση του σχετικού βίντεο (που προσφέρεται από το Μουσείο της Ακρόπολης) μπορεί να συμβάλλει στην ενημέρωση των μαθητών/τριών για την εξέλιξη της τεχνογνωσίας αλλά και της τεχνολογίας και τη συμβολή τους στη διάσωση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4281
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1851 μ.χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Εικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία Visual Arts and TechnologyΕικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Διαδίκτυο InternetΔιαδίκτυο > Τεχνολογίες Διαδικτύου Internet TechnologiesΤεχνολογίες Διαδικτύου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ