Σωτηριου Διδω
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία της Διδώς Σωτηρίου σε ώριμη ηλικία. Η Διδώ Σωτηρίου (Αϊδίνιο, 12 Απριλίου 1909-Αθήνα, 23 Σεπτεμβρίου 2004) ήταν Ελληνίδα συγγραφέας, δημοσιογράφος και αντιστασιακή ενταγμένη στο αριστερό κίνημα. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε το 1959 με την έκδοση του μυθιστορήματος "Οι νεκροί περιμένουν". Έργα της μεταφράστηκαν σε πολλές ξένες γλώσσες. Η Διδώ Σωτηρίου ανήκει στους έλληνες πεζογράφους του μεσοπολέμου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο παρουσιάζει την εικόνα (φωτογραφία) μιας σπουδαίας συγγραφέως, το έργο της οποίας σχετίζεται άμεσα με τις προσωπικές της εμπειρίες, την ζωή, τις μνήμες, την δράση της. Συνεπώς, η φωτογραφία της συγγραφέως μας επιτρέπει να προσεγγίσουμε, μέσω της φυσιογνωμίας της, και την φυσιογνωμία του έργου της. Ως αφόρμηση, η φωτογραφία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί κατά την διδασκαλία αποσπασμάτων του έργου της Διδώς Σωτηρίου για να γνωρίσουν οι μαθητές το πρόσωπο πίσω από την "φωνή" του αφηγητή. Το έργο της Διδώς Σωτηρίου, με την έντονη συναισθηματική συμμετοχή του αφηγητή στα γεγονότα που αφηγείται, με το έντονο αυτοβιογραφικό τους στοιχείο και την αξιοποίηση της Μνήμης ως ιστορικής μνήμης, είναι σημαντικό όχι μόνον ως ελκυστικό αφήγημα, αλλά και ως έμμεση ιστορική πηγή, κυρίως για τα γεγονότα που αφορούν τον Ελληνισμό της Διασποράς (Σμύρνη) και το Προσφυγικό Ζήτημα μετά την Συνθήκη της Λωζάνης. Το γεγονός ότι η συγγραφέας είναι και δημοσιογράφος δίνει μια ακόμα πιο ιδιαίτερη διάσταση στο έργο της, αυτήν του ρεπορτάζ. Από την άλλη πλευρά, η αξία της λογοτεχνικής πλευράς του έργου της, το οποίο έχει όλες τις αρετές του γλαφυρού αφηγηματικού λόγου της λεγόμενης "Γενιάς του 30", προσφέρεται για να προταθεί ως αξιόλογο ανάγνωσμα στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας, τόσο για μαθητές Δημοτικού Σχολείου, όσο και Γυμνασίου. Η συγκινησιακή του αφήγηση έλκει τον νεαρό αναγνώστη και τον εξοικειώνει με το ποιοτικό βιβλίο, προσφέροντάς του παράλληλα και γνώσεις που σχετίζονται με την Σύγχρονη Ιστορία. Έτσι η φιλαναγνωσία αγγίζει πολλά είδη βιβλίων, και μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον του νεαρού αναγνώστη να εξερευνήσει και άλλες πλευρές της γνώσης μέσω της ανάγνωσης: ακόμα και εγκυκλοπαίδειες ή γεωγραφικούς χάρτες. Κατόπιν, μπορεί να εξερευνήσει και το ιστορικό ντοκυμαντέρ, μέσω του διαδικτύου. Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και το επίπεδο της τάξης, η ζωή και το έργο της Διδώς Σωτηρίου (προσφυγικό αλλά και Εθνική Αντίσταση) μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετική αφόρμηση για την αφήγηση ιστορικών γεγονότων και ιδεολογικών σχέσεων. Ωστόσο, θα ήταν ενδιαφέρον να προταθούν ομαδοσυνεργατικές εργασίες με υποχρεωτική την ανάγνωση αποσπασμάτων ή και ολόκληρων βιβλίων της και με ποικίλλες θεματικές. Είτε στο πλαίσιο σεναρίου, είτε στο πλαίσιο της μεθόδου project, τα βιβλία της Διδώς Σωηρίου αξιοποιούνται πολλαπλώς, σε διαφορετικά μαθήματα: α) Τα Βιογραφικά Είδη στο μάθημα της Γλώσσας, β) Η Γενιά του 30, Η γυναικεία λογοτεχνία, το μυθιστόρημα με έμφαση στα ιστορικά γεγονότα, κλπ., στο μάθημα της Λογοτεχνίας, γ) Η μυθιστορηματική βιογραφία και η μαρτυρία ως ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας. Μια ενδιαφέρουσα πρόταση θα ήταν και η ανάπτυξη ενός θεματικού etwinning μεταξύ ελληνικών σχολείων και σχολείων της περιοχής της Σμύρνης (Τουρκία). Δεδομένου ότι το έργο της έχει μεταφραστεί στην τουρκική γλώσσα και έχει κάνει πολλές εκδόσεις, θα ήταν ενδιαφέρον να αποτελέσει ένα συνδετικό στοιχείο ως θεματική. Οι μαθητές των σχολείων από τις δύο πλευρές του Αιγαίου διαβάζουν για μερικούς μήνες ένα βιβλίο της Διδώς Σωτηρίου (ενδείκνυται το βιβλίο "Ματωμένα Χώματα", στα τουρκικά φέρει τον τίτλο "Benden Selam Soyle Anadolu?ya") και ανταλάσσουν απόψεις για το περιεχόμενό του. Η αξιοποίηση των απόψεων καταγράφεται και αποτελεί μια σημαντική βάση διαλόγου και προβληματισμών. Αυτό μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις ηλικιακές βαθμίδες, ακόμα και στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου. Ωστόσο, στο γυμνάσιο και στο λύκειο οι μαθητές θα έχουν και το επιπλέον προσόν της ιστορικής γνώσης. Στην περίπτωση αυτή, η φωτογραφία της συγγραφέως υποκαθιστά την παρουσία της σε όλη την διάρκεια του Προγράμματος και επιτρέπει στους μαθητές να διατηρούν μια επαφή με την προσωπικότητα και "τον κόσμο" της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4320
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ