Είτε στο πλαίσιο της Ολυμπιακής Παιδείας, είτε στο πλαίσιο της Ιστορίας και της πολιτιστικής ιστορίας (αναβίωση Ολυμπιακών Αγώνων, περίοδος Βαλκανικών Αγώνων, κλπ), η ζωή και η δράση του Κωστή Τσικλητήρα μπορεί να μελετηθεί και να συσχετιστεί με την διαμόρφωση υγιών προτύπων για τους νέους. Από το δημοτικό σχολείο μέχρι και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι δυνατόν να γίνει αναφορά στον σημαντικό αυτό Έλληνα αθλητή, η ζωή και η δράση του οποίου συνδέεται με σημαντικά πολεμικά και πολιτιστικά γεγονότα της εποχής του. Μια πρόταση θα ήταν να μελετηθεί σε επίπεδο Τοπικής Ιστορίας, σε σχολεία της Πύλου ή της ευρύτερης περιοχής της γεννέτειράς του, στο πλαίσιο ενός προγράμματος με θεματική "επιφανείς γόνοι" της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό αξιοποιούνται και τα μνημεία (αδριάντας του αθλητή στην Πύλο) και οι μυθιστορηματικές βιογραφίες που σχετίζονται με τον Τσικλητήρα. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον εικονιζόμενο και να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους στήθηκε αδριάντας προς τιμήν του. Παρουσιάζουν τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν στην ολομέλεια της τάξης και ακολουθεί ελεύθερη συζήτηση σχετικά με τις αξίες και τα πρότυπα που συγκεντρώνει η προσωπικότητά του. Μια άλλη πρόταση είναι να σχετιστεί με ένα Project-Ερευνητική Εργασία με θέμα την ιστορία των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Σε περίπτωση που αξιοποιηθεί ως ιστορική πηγή προτείνεται να δοθεί το τεκμήριο με το όνομα, την ιδιότητα και την χρονολογία θανάτου-γέννησης του εικονιζόμενου. Μαζί δίνεται φύλλο εργασίας με τις παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Ποιά μεγάλα ιστορικά/πολεμικά γεγονότα συνέβησαν κατά την διάρκεια της ζωής του εικονιζόμενου; Σε ποιά θεωρείτε ότι συμμετείχε; Να εξηγήσετε τους λόγους. β) Θεωρείτε ότι ο εικονιζόμενος συμμετείχε στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. γ) Ποιός ήταν πρωθυπουργός όταν γεννήθηκε ο εικονιζόμενος και ποιός όταν απεβίωσε. Ανάλογα με την διδακτική ενότητα στην οποία θα αξιοποιηθεί, ο διδάσκων μπορεί να ποικίλλει τις στοχευμένες ερωτήσεις για τον σχολιασμό της πηγής του.