Τσικλητηρας Κωνσταντινος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία του αθλητή και Ολυμπιονίκη Κωνσταντίνου Τσικλητήρα. Ο Κωστής Τσικλητήρας (1888, Πύλος – 1913, Αθήνα) υπήρξε αθλητής στίβου και ποδοσφαίρου, 20 φορές πρώτος πανελληνιονίκης πέντε διαφορετικών αγωνισμάτων σε διάστημα 6 χρόνων και κάτοχος πανελλήνιων ρεκόρ σε τρία στυλ άλματος. Κατέκτησε από 2 μετάλλια σε δύο συνεχόμενες διοργανώσεις Ολυμπιακών αγώνων, το δε χρυσό του 1912 στη Στοκχόλμη αποτέλεσε επί σειρά δεκαετιών ορόσημο σε πλήθος επιπέδων της ελληνικής ολυμπιακής ιστορίας. Σπούδασε λογιστική, αλλά έως το θάνατό του σε ηλικία 24½ ετών είχε αφιερωθεί στον αθλητισμό. Κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους κατατάχθηκε στον στρατό με τον βαθμό του λοχία, αλλά απεβίωσε αιφνιδίως από μηνιγγίτιδα. Η υστεροφημία του υπήρξε σημαντική, ειδικά στην ιδιαίτερη πατρίδα του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Είτε στο πλαίσιο της Ολυμπιακής Παιδείας, είτε στο πλαίσιο της Ιστορίας και της πολιτιστικής ιστορίας (αναβίωση Ολυμπιακών Αγώνων, περίοδος Βαλκανικών Αγώνων, κλπ), η ζωή και η δράση του Κωστή Τσικλητήρα μπορεί να μελετηθεί και να συσχετιστεί με την διαμόρφωση υγιών προτύπων για τους νέους. Από το δημοτικό σχολείο μέχρι και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι δυνατόν να γίνει αναφορά στον σημαντικό αυτό Έλληνα αθλητή, η ζωή και η δράση του οποίου συνδέεται με σημαντικά πολεμικά και πολιτιστικά γεγονότα της εποχής του. Μια πρόταση θα ήταν να μελετηθεί σε επίπεδο Τοπικής Ιστορίας, σε σχολεία της Πύλου ή της ευρύτερης περιοχής της γεννέτειράς του, στο πλαίσιο ενός προγράμματος με θεματική "επιφανείς γόνοι" της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό αξιοποιούνται και τα μνημεία (αδριάντας του αθλητή στην Πύλο) και οι μυθιστορηματικές βιογραφίες που σχετίζονται με τον Τσικλητήρα. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον εικονιζόμενο και να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους στήθηκε αδριάντας προς τιμήν του. Παρουσιάζουν τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν στην ολομέλεια της τάξης και ακολουθεί ελεύθερη συζήτηση σχετικά με τις αξίες και τα πρότυπα που συγκεντρώνει η προσωπικότητά του. Μια άλλη πρόταση είναι να σχετιστεί με ένα Project-Ερευνητική Εργασία με θέμα την ιστορία των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Σε περίπτωση που αξιοποιηθεί ως ιστορική πηγή προτείνεται να δοθεί το τεκμήριο με το όνομα, την ιδιότητα και την χρονολογία θανάτου-γέννησης του εικονιζόμενου. Μαζί δίνεται φύλλο εργασίας με τις παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Ποιά μεγάλα ιστορικά/πολεμικά γεγονότα συνέβησαν κατά την διάρκεια της ζωής του εικονιζόμενου; Σε ποιά θεωρείτε ότι συμμετείχε; Να εξηγήσετε τους λόγους. β) Θεωρείτε ότι ο εικονιζόμενος συμμετείχε στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. γ) Ποιός ήταν πρωθυπουργός όταν γεννήθηκε ο εικονιζόμενος και ποιός όταν απεβίωσε. Ανάλογα με την διδακτική ενότητα στην οποία θα αξιοποιηθεί, ο διδάσκων μπορεί να ποικίλλει τις στοχευμένες ερωτήσεις για τον σχολιασμό της πηγής του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4322
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Φυσική αγωγή Physical EducationΦυσική αγωγή > Αθλητικές - Θεματικές Εκδηλώσεις Sports - Thematic EventsΑθλητικές - Θεματικές Εκδηλώσεις > Αθλητικές εκδηλώσεις Sporting eventsΑθλητικές εκδηλώσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ