Άποψη του Βοσπορου στην περιοχη Κανλιτζα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία του Βοσπόρου στις αρχές του 20ού αιώνα από την περιοχή Κάνλιτζα, ένα προάστιο της Κωνσταντινούπολης στην ανατολική πλευρά του Βοσπόρου. Η περιοχή φαίνεται αραιοκατοικημένη. Φημιζόταν για τα αρχοντικά σπίτια της. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Κωνσταντινούπολης που αριθμεί σήμερα περίπου δώδεκα εκατομμύρια κατοίκους, διαμένει στα προάστια της ανατολικής και της δυτικής όχθης του Βοσπόρου. O Bόσπορος, στα τουρκικά İstanbul Boğazı, είναι πορθμός και όριο μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας. Ο Βόσπορος διευκολύνει τη διεθνή ναυσιπλοΐα, καθώς συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, μέσω της οποίας επιτρέπεται η διέλευση στο Αιγαίο πέλαγος και στη συνέχεια στη Μεσόγειο. Η ετοιμολογία του αρχαιοελληνικού ονόματος του πορθμού, βους και πόρος, δηλαδή πέρασμα βοδιού δηλώνει τη σημαντική γεωγραφική θέση του. Αναφέρεται στη μεταμόρφωση της Ιούς σε αγελάδα και στην προσπάθειά της να διασχίσει το Βόσπορο, προκειμένου να συναντήσει τον Προμηθέα. Εκεί βρίσκονταν σύμφωνα με άλλο μύθο και οι Συμπληγάδες Πέτρες, τις οποίες κατόρθωσε να περάσει με την Αργώ ο Ιάσονας. Τον 5ο αι. π.Χ. τα πλοία των Αθηναίων έφταναν ως τη γνωστή πόλη του Βοσπόρου, Σκυθία για την προμήθεια σιτηρών και άλλων αγαθών. Η συμμαχία των Αθηναίων με τους Μεγαρείς που έλεγχαν τα στενά διασφάλιζε την εμπορευματική τους δραστηριότητα στην περιοχή. Λόγω της γεωπολιτικής θέσης του πορθμού ο ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος, ο Μεγάλος αποφάσισε να ιδρύσει το 330 μ.Χ. την Κωνσταντινούπολη ως πρωτεύουσα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι Οθωμανοί Τούρκοι αναγνωρίζοντας τη σημαντική στρατηγική θέση του πορθμού ιδιαίτερα για την προστασία της Κωνσταντινούπολης από επιθέσεις, δημιούργησαν ένα οχυρό στη μία πλευρά και ένα στην άλλη πλευρά του Βοσπόρου, το Αναντολού Χισάρ (1393) και το Ρούμελη Χισάρ (1451). Στο προάστιο Κάνλιτζα υπογράφηκε το 1855 η Σύμβαση που προέβλεπε τη συνεργασία Ελλήνων και Τούρκων για την αντιμετώπιση της ληστείας και την προστασία του εμπορίου και της ναυτιλίας («Σύμβαση διά την καταδίωξιν της ληστείας»). Λόγω της σημαντικής θέσης του Βοσπόρου ως πέρασμα από τη Μαύρη Θάλασσα στο Αιγαίο Πέλαγος και στη Μεσόγειο, αποτέλεσε περιοχή διεκδίκησης μεταξύ των Ρώσων και των Τούρκων κατά το Ρωσοτουρκικό πόλεμο (1877-1878). Η φωτογραφία προέρχεται από το βιβλίο του Hermann Barth «Κωνσταντινούπολη», το οποίο εκδόθηκε το 1913. Αποτελεί μία από τις πενήντα έξι εκδόσεις της σειράς «Les Villes d’Art Célèbres» (Διάσημες Πόλεις της Τέχνης), που ήταν αφιερωμένες σε σημαντικά ιστορικά και πολιτιστικά κέντρα όπως η Αθήνα, η Ρώμη, η Πομπηία, η Βενετία, το Κάιρο. Το βιβλίο αποτελεί έναν ταξιδιωτικό οδηγό, καθώς παρουσιάζει με γλαφυρό λογοτεχνικό ύφος την ιστορία, τα μνημεία της Κωνσταντινούπολης αλλά και τη ζωή στην Πόλη στις αρχές του 20ού αιώνα. Επίσης περιλαμβάνει τα σημαντικότερα αξιοθέατα στον Βόσπορο και την Προύσα. Η εικόνα είναι μία από τις εκατόν τρεις φωτογραφίες που περιλαμβάνει το βιβλίο «Κωνσταντινούπολη».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν τη φωτογραφία. Μπορούν να αναζητήσουν και άλλες παλιές ή και σύγχρονες φωτογραφίες του Βοσπόρου και να επιχειρήσουν συγκρίσεις ως προς την οικιστική ανάπτυξη της περιοχής. Είναι δυνατό να εντοπίσουν τη θέση του Βοσπόρου σε πολιτικό και γεωγραφικό χάρτη και να επισημάνουν τη σημαντική γεωπολιτική του θέση. Οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορούν επιπλέον ατομικά ή ομαδικά να αναζητήσουν πληροφορίες για τη στρατηγική, εμπορική και οικονομική σημασία του ελέγχου του πορθμού σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους και να τις παρουσιάσουν στην τάξη. Είναι δυνατό οι μαθητές να αναζητήσουν με έρευνα στο διαδίκτυο, τη σχολική βιβλιοθήκη, σε οικογενειακά αρχεία, φωτογραφίες της Κωνσταντινούπολης παλαιότερα και σήμερα και να δημιουργήσουν μία συλλογή με θέμα «Η Κωνσταντινούπολη στο πέρασμα των χρόνων».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4325
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Αργοναυτική Εκστρατεία Expedition of the ArgonautsΑργοναυτική Εκστρατεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις CitiesΠόλεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ