Δημητρης Πικιωνης: Πορτα στην Αιγινα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το έργο του Δημήτρη Πικιώνη (1918 – 1921) βρίσκεται ενταγμένο στη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη. Πρόκειται για αποτύπωση σε ελεύθερο σχέδιο της όψης εξωτερικής εισόδου σπιτιού στην Αίγινα, όπου διακρίνονται η ξύλινη πόρτα, η αψιδωτή καμάρα και το πέτρινο κατώφλι. Ο Δ. Πικιώνης (1887-1968), αρχιτέκτονας και ακαδημαϊκός, με πλούσιο ζωγραφικό, ποιητικό και συγγραφικό έργο συνδυάζει στα δημιουργήματά του την καλλιτεχνική δημιουργία με τον φιλοσοφικό στοχασμό. Μαθητής του Κ. Παρθένη σπούδασε στο Μόναχο και το Παρίσι σχέδιο και ζωγραφική και παρακολούθησε μαθήματα αρχιτεκτονικής στην École des Beaux Arts. Στα έργα του εντάσσονται η διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου γύρω από την Ακρόπολη και του λόφου Φιλοπάππου, το θερινό θέατρο Μ. Κοτοπούλη, το Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης κ.ά. Το συγκεκριμένο σχέδιο είναι της περιόδου που ο αρχιτέκτονας δημιουργούσε σχέδια της λαϊκής αρχιτεκτονικής της Αίγινας (Πικιώνη, Α., Παρούσης, Μ., (επ.), (1999): Δημήτρης Πικιώνης, Κείμενα, Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη μελέτη της λαϊκής αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Τοπικής Ιστορίας. Ειδικότερα, το σχέδιο μπορεί να αποτελέσει στοιχείο σύγκρισης με άλλα παρόμοια, διαφορετικών περιοχών της Ελλάδας, με στόχο την κατανόηση εκ μέρους των μαθητών της σύνδεσης που υπάρχει μεταξύ των αρχιτεκτονικών και αισθητικών επιλογών με το ιστορικό, πολιτισμικό και φυσικό περιβάλλον του κάθε τόπου. Επίσης, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για διαθεματικές δραστηριότητες που αφορούν το έργο του Δ. Πικιώνη, ιδιαίτερα μάλιστα σε περιοχές όπου υπάρχουν ή υπήρξαν έργα του. Τέλος, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για παραγωγή προφορικού ή γραπτού λόγου και ειδικότερα του κειμενικού είδους της φανταστικής ιστορίας ή της μυθοπλαστικής αφήγησης προσαρμοσμένης στην ηλικία των μαθητών, στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (ενδεικτική δραστηριότητα: ‘Τι βρίσκεται πίσω από την κλειστή πόρτα’; φανταστείτε την εποχή, τους ήρωες, τα γεγονότα και γράψτε μία ιστορία για τα πρόσωπα που ζουν πίσω από αυτήν, συνολικής έκτασης 250 – 500 λέξεων).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4338
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής > Μυθική μέθοδος Mythical methodΜυθική μέθοδος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ