Τακη Λαππα, Αθανατο Εικοσιενα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το βιβλίο του Τάκη Λάππα, ιστορικού και συγγραφέα, με τίτλο ‘Αθάνατο Εικοσιένα’ (Εκδ. Ατλαντίς - Μ. Πεχλιβανίδης & ΣΙΑ, σ. σ 174), είναι δημοσιευμένο στη βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Πρόκειται για μία συλλογή διηγημάτων που έχουν ως θεματική ιστορίες για επώνυμους και ανώνυμους ήρωες της Ελλάδας, οι οποίοι ανέπτυξαν δράση την εποχή της Επανάστασης του 1821. Ειδικότερα, το βιβλίο αποτελείται από οκτώ διηγήματα, τα εξής: ‘Οι δύο πρίγκιπες’ που αναφέρεται στη ζωή του Αλέξανδρου και Δημήτριου Υψηλάντη, ‘Ο Δεσπότης’ που σχετίζεται με τη δράση τού μητροπολίτη Σαλώνων Ησαΐα, ‘Το αρχοντόπουλο’ που πραγματεύεται τρεις διαφορετικές εκδοχές του πιθανού θανάτου του νεαρού προεστού της Κορίνθου Γ. Νοταρά, ‘Ο μπουρλοτιέρης’ σχετικά με τη ζωή και η δράση του Κ. Κανάρη, ‘Ο Τουρκοφάγος’, διανθισμένο με διάφορα περιστατικά από τη ζωή του Νικηταρά, ‘Ο ψαράς του Ευβοϊκού’ που μέσα από την αφήγηση ενός μικρού ψαρά τονίζονται οι λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες επέλεγαν να ακολουθήσουν τη ζωή του κλέφτη, ‘Το αληθινό παραμύθι’ μια ιστορική αφήγηση για τη δράση του καπετάν Σουρτανιώτη, ενός από τους πρώτους ήρωες του ξεσηκωμού, και τέλος, ‘Οι Δροσουλίτες’ όπου ξεδιπλώνεται η δράση του Χατζημιχάλη Νταλιάνη, ενός Ηπειρώτη που αγωνίστηκε στην Κρήτη. Τα κείμενα είναι γραμμένα στη δημοτική γλώσσα και διανθίζονται από αποσπάσματα κλέφτικων τραγουδιών ή και από ολόκληρα τραγούδια.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το βιβλίο μπορεί να αξιοποιηθεί ως διδακτικό υλικό κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, όχι απαραίτητα ως σύνολο, αλλά έπειτα από επιλογή συγκεκριμένων διηγημάτων σύμφωνα με τις ανάγκες της διδασκαλίας και τη στοχοθεσία τού διδάσκοντος. (Ενδεικτικά: για τη διδασκαλία της δομής τού διηγήματος, των αφηγηματικών τρόπων και οπτικών της αφήγησης, για τον σχολιασμό των κλέφτικων τραγουδιών που συμπεριλαμβάνονται στα διηγήματα, της οργανικής σύνδεσής τους με τα κείμενα, της λειτουργίας τους κ.ά.). Το βιβλίο, μπορεί αντίστοιχα να αξιοποιηθεί και σε ευρύτερες δραστηριότητες, στο ίδιο πλαίσιο, που να περιλαμβάνουν τη διερεύνηση ομοιοτήτων και διαφορών (π.χ. στη θεματική, στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι ήρωες κ. ά.) του συγκεκριμένου βιβλίου με άλλα έργα του ίδιου συγγραφέα, ούτως ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να αντιληφθούν τα χαρακτηριστικά της μυθιστορηματικής βιογραφίας ως λογοτεχνικού είδους και ως κειμενικού τύπου. Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μελέτη τού τρόπου με τον οποίο παρουσιάζεται η εικόνα του ‘Άλλου’ μέσα από τα διηγήματα του βιβλίου ‘Αθάνατο Εικοσιένα’ η οποία αποτυπώνεται τόσο μονολεκτικά (‘Ο Τουρκαλάς’, ‘ο αράπης’) όσο και μέσα από τη μυθοπλαστική αφήγηση συγκεκριμένων περιστατικών (ενδεικτικά: βλ. διήγημα ‘Ο Τουρκοφάγος’) ή ακόμα και μέσω της εικονογράφησης, που αποτελούν στοιχεία που αποκαλύπτουν τον τρόπο διαμόρφωσης εθνικών στερεοτύπων. Τα παραπάνω μπορούν να διερευνηθούν μέσα από διαθεματικές/ ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Ιστορίας, αλλά και της Λογοτεχνίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4344
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Διήγημα Short storyΔιήγημα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λάππας, Τάκης Ηρ., Λάππας, Τάκης Ηρ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ