Ενδυμασιες Παργας, Πρεβεζας, Βονιτσας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα προέρχεται από το βιβλίο του Γάλλου περιηγητή Grasset de Saint Sauveur που επισκέφτηκε στις αρχές του 19ου αιώνα την τουρκοκρατούμενη Ελλάδα και κατέγραψε σκηνές από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Απεικονίζονται τρεις κάτοικοι, δύο άντρες και μία γυναίκα των περιοχών της Ηπείρου, της Πάργας, της Πρέβεζας και της Βόνιτσας να φορούν τις τοπικές τους ενδυμασίες. Στο βάθος διακρίνεται γυναίκα καθιστή να φορά μαντήλι. Αρκετοί έμποροι που δραστηριοποιούνταν στα Βαλκάνια είχαν καταγωγή από τις συγκεκριμένες περιοχές και έφερναν υφάσματα, ρούχα, κεντήματα σε αυτές. Η ενδυμασία ήταν διαφορετική σε κάθε περιοχή σύμφωνα με τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούσαν, αλλά και την κοινωνική καταγωγή, την ασχολία, την οικονομική κατάσταση των κατοίκων και την οικογενειακή τους κατάσταση (ειδικά για τις γυναίκες: ελεύθερη/παντρεμένη/χήρα).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα και με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού να αναφέρουν τα επιμέρους εξαρτήματα των ενδυμασιών. Μπορούν να συζητήσουν και να αναδείξουν τους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες, όπως τάξη, επαγγελματική ιδιότητα, αξίωμα, τίτλος ευγενείας που επηρέαζαν την επιλογή της ενδυμασίας. Είναι δυνατό να φέρουν στην τάξη παραδοσιακές ενδυμασίες της περιοχής τους, είτε οικογενειακά κειμήλια είτε από έναν λαογραφικό, πολιτιστικό σύλλογο. Εάν η ενδυμασία αποτελεί οικογενειακό κειμήλιο κάποιου μαθητή, μπορούν να συζητήσουν περισσότερο για τον πρόγονό του, που φορούσε τη συγκεκριμένη στολή, την προσωπικότητά του, τις ασχολίες του, την καθημερινή του ζωή. Είναι δυνατό ακόμη οι μαθητές να δοκιμάσουν τις στολές ή τα εξαρτήματά τους (ποδιά, μαντήλι, φουστανέλα, γιλέκο, σιγκούνι, καβάδι, ζωνάρι, κάπα) και να υποδυθούν πρόσωπα, κάθε φύλου και ηλικίας, γνωστά ή μη, που έζησαν κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας παρουσιάζοντας το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο συνθηκών με τη δική τους ματιά. Προτείνεται ακόμη να αναζητήσουν εικόνες από παραδοσιακές ενδυμασίες άλλων περιοχών τόσο της ηπειρωτικής όσο και της νησιωτικής Ελλάδας, και να διακρίνουν τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που επιδρούσαν στο είδος της ενδυμασίας. Είναι δυνατό να γίνουν συγκρίσεις με τον σύγχρονο τρόπο ένδυσης. Mπορούν οι μαθητές να αναζητήσουν πληροφορίες στον ιστότοπο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου-Τμήματα-Συλλογές Ενδυμάτων & Κοσμημάτων- Παραδοσιακές & Αστικές Ενδυμασίες, καθώς επίσης στους ιστοτόπους των Μουσείων Ιστορίας της Ελληνικής Ενδυμασίας του Λυκείου των Ελληνίδων, Ελληνικής Παραδοσιακής Τέχνης και Τέχνης Μεταξιού. Εάν υπάρχουν μαθητές με διαφορετική εθνοπολιτισμική καταγωγή, μπορούν να ζητήσουν από τους γονείς τους στοιχεία για την ενδυμασία σε παλαιότερες εποχές στη χώρα τους, να αναδειχθούν ομοιότητες και διαφορές με τις ελληνικές παραδοσιακές στολές. Προτείνεται ακόμη να δημιουργήσουν μία συλλογή με εικόνες παραδοσιακών ενδυμασιών από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας και άλλων χωρών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4350
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Διαπολιτισμική Αγωγή Intercultural EducationΔιαπολιτισμική Αγωγή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ