Γυναικα στο χαρεμι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα με τίτλο ‘Dans le serail’ (1883) βρίσκεται δημοσιευμένη στο έργο του Edmondo De Amicis, ‘Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo’, Παρίσι, Hachette. Ο συγγραφέας εξέδωσε τις εντυπώσεις του από διάφορες χώρες και πόλεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η Κωνσταντινούπολη. Στο κείμενό του για την Πόλη του 19ου αιώνα, ο συγγραφέας αποδίδει, με τη βοήθεια και της εικονογράφησης του C. Biseo, με ρομαντικό αλλά και ρεαλιστικό τρόπο εικόνες από την καθημερινή ζωή, το παζάρι, τα μνημεία, τα παλάτια, τα τείχη. Η συγκεκριμένη εικόνα αναπαριστά γυναίκα ξαπλωμένη με ακάλυπτο πρόσωπο μέσα στο σαράι, πιθανότατα στον χώρο του χαρεμιού, όπου κυριαρχούν ο πλούσιος και περίτεχνος διάκοσμος και τα χαρακτηριστικά παράθυρα με τις εσοχές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες που αφορούν την κοινωνική και χωροταξική δομή και οργάνωση του παλατιού στην Οθωμανική αυτοκρατορία του 18ου – 19ου αιώνα, στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Στην κατεύθυνση αυτή είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά τα στοιχεία που απεικονίζονται, όπως ο εσωτερικός διάκοσμος του διαμερίσματος του χαρεμιού [haram= προστατευμένος, απόρρητος], ο αριθμός, το μέγεθος και η θέση των παραθύρων κ.ά. Η εικόνα μπορεί, στο ίδιο πλαίσιο, να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση σχετική με τη μελέτη του θεσμού της πολυγυνίας αλλά και τους πολιτικούς, πολιτισμικούς και άλλους λόγους οι οποίοι την επέβαλλαν, τη σύνδεσή της με την ύπαρξη των χαρεμιών και τον συσχετισμό της με την ανδρογαμική συνέχεια της δυναστείας των Σουλτάνων. Επιπρόσθετα, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε ευρύτερες, διαθεματικές ή μη δραστηριότητες σχετικές με την πολυγαμική νοοτροπία των μουσουλμανικών ή άλλων κοινωνιών (π.χ. εβραϊκή κοινωνία στην Παλαιά Διαθήκη), παλαιότερων και σύγχρονων, τα ταξικά χαρακτηριστικά της πολυγαμίας, τα στοιχεία που αποκαλύπτονται από τον θεσμό για τους όρους και τα όρια της ελευθερίας των γυναικών, τον ρόλο και τη θέση τής γυναίκας, τους λόγους διατήρησης ή εξάλειψής του, κ.ά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4368
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ