Οι μαθητές μπορούν να χωρισθούν σε ομάδες και να επεξεργαστούν την επιστολή, αναζητώντας τα αίτια, τα κίνητρα, τις προθέσεις, τα ελατήρια και τις συνθήκες της δημιουργίας της από τον Καποδίστρια, σχολιάζοντας τις φράσεις και τα βαθύτερα μηνύματα του περιεχομένου της, αναπτύσσοντας τις απόψεις τους, διατυπώνοντας ελεύθερα την προσωπική τους γνώμη και επιχειρώντας κριτική αξιολόγησή της. Μέσα από την επιστολή αυτή μπορεί να σκιαγραφηθεί η μεγάλη προσωπικότητα και το φωτισμένο πνεύμα του Καποδίστρια, ο οποίος υπήρξε σημαντικός παράγοντας στην ευρωπαϊκή διπλωματική σκακιέρα της εποχής του και να παρουσιασθεί στην τάξη από ομάδες μαθητών το τιτάνιο έργο του στην εσωτερική (διοίκηση, οικονομία, εκπαίδευση, δικαιοσύνη, πολεοδομία, κ.ά) και εξωτερική πολιτική, να τονισθεί η ανιδιοτέλειά του, οι κυβερνητικές του αρετές και η γιγαντιαία αναγεννητική προσπάθειά του ως πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας για τη δημιουργία κράτους από το χάος που παρέλαβε και εθνική χειραφέτηση της πατρίδας μας.