Λυτρας Νικολαος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πορτρέτο του Νικολάου Λύτρα παρουσιάζεται με τη μέθοδο της φωτοτσιγκογραφίας. Ο ζωγράφος, με το ισχυρό καλλιτεχνικό ταμπεραμέντο, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1883 και πέθανε νέος - από φυματίωση - το 1927, πριν αναγνωριστεί η πραγματική συμβολή του στην τέχνη, κάτι που συνέβη αργότερα. Φοίτησε στο Σχολείο των Τεχνών, την μετέπειτα Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, από το 1902 ως το 1906. Μαθήτευσε κοντά στον πατέρα του Νικηφόρο Λύτρα και στον Γ. Ιακωβίδη. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία του Μονάχου (1907 - 1912). Πολέμησε στους βαλκανικούς πολέμους και παρασημοφορήθηκε. Ως καθηγητής της ΑΣΚΤ - από το 1923 - καινοτόμησε, παραχωρώντας αυτοτέλεια στα εργαστήρια και εισάγοντας τα νέα καλλιτεχνικά ρεύματα. Μαζί με τον Κ. Παρθένη και άλλους ζωγράφους δημιούργησε την "Ομάδα Τέχνη", με στόχο την απελευθέρωση της ζωγραφικής από από την ακαδημαϊκή (γερμανική) ζωγραφική. Χάρη στις εκθέσεις της ομάδας, παρείσφρησε στον ελλαδικό χώρο το αισθητικό πνεύμα της γαλλικής ζωγραφικής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο είναι φωτοτσιγκογραφία, στην οποία απεικονίζεται ο ζωγράφος Νικόλαος Λύτρας. Πρόκειται για "μέθοδο με την οποία μια πλάκα ψευδαργύρου, με φωτογραφικές και χημικές διαδικασίες, διαμορφώνεται έτσι, ώστε να αποτελέσει το πρότυπο για το τύπωμα μιας εικόνας στο τυπογραφείο." Το πορτρέτο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα δείγμα και μια αφορμή, για να γίνει γνωστή στους σπουδαστές η συγκεκριμένη μέθοδος αναπαραγωγής εικόνων. Ωστόσο, αν το θέμα της διδακτικής παρέμβασης είναι ο ζωγράφος και το έργο του, δίνεται η ευκαιρία να γίνει γνωστός ένας σημαντικός, πρωτοπόρος Έλληνας καλλιτέχνης. Οι πλατιές, ελεύθερες πινελιές που χρησιμοποίησε ο Λύτρας προκάλεσαν το καλλιτεχνικό κατεστημένο της εποχής του. Φαίνεται πως τον απασχόλησε η εξωτερική πραγματικότητα, ο κόσμος γύρω του, την οποία όμως προσέγγισε με διάθεση να αναδείξει τις πιθανόν δυσδιάκριτες όψεις και σημασίες της. Κατατάσσεται στους εξπρεσιονιστές, όμως αρκετοί κριτικοί θεωρούν πως ανήκει περισσότερο στον ευρωπαϊκό μοντερνισμό (Σεζάν). Έτσι, ο εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα - αν το επιθυμεί - να ερευνήσει μαζί με τους μαθητές του και τις δύο αυτές τάσεις, τα κοινωνικά συμφραζόμενα, την εποχή στην οποία ο ζωγράφος έζησε και δημιούργησε.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4378
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ