Αφηγητης παραμυθιων σε οθωμανικο καφενειο στην Κωνσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα προέρχεται από ταξιδιωτικό λεύκωμα, του 1836, του Ιρλανδού εφημέριου Robert Walsh (1772-1852) και του Άγγλου αρχιτέκτονα και ζωγράφου Thomas Allom (1804-1872), οι οποίοι κατέγραψαν τις εμπειρίες τους από την Κωνσταντινούπολη και τις επτά πρώιμες χριστιανικές εκκλησίες, όπως αυτές αναφέρονται στην Αποκάλυψη του Ιωάννου. Εκτός των άλλων, δίνουν έμφαση και σε στιγμιότυπα της οθωμανικής, καθημερινής ζωής. Στην εικόνα αποτυπώνεται η στιγμή που ένας επαγγελματίας αφηγητής παραμυθιών απευθύνεται στο κοινό του, στο εξωτερικό υπόστεγο κάποιου καφενείου. Κάθεται σταυροπόδι, ντυμένος με την οθωμανική φορεσιά του, πάνω σε ένα υψηλό σημείο, εξέδρα, που μοιάζει με έπιπλο, και, όπως προκύπτει από τις χειρονομίες του, διηγείται με ένταση την ιστορία του. Τον παρακολουθούν με έκδηλο ενδιαφέρον αρκετοί, όρθιοι ή καθισμένοι κάτω, άντρες, κάθε ηλικίας θαμώνες, με χαρακτηριστικές ενδυμασίες. Κάποιος δίπλα του καπνίζει το τσιμπούκι του, ενώ ένας σερβιτόρος ετοιμάζεται να σερβίρει τσάι. Τα ιστία που διακρίνονται στο βάθος της εικόνας τοποθετούν τη σκηνή, ίσως, κοντά σε λιμάνι.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ανάλυση και η αποδόμηση της εικόνας, σύμφωνα με όσα σημειώνονται στην Ταξινόμηση του Μαθησιακού Αντικειμένου, προτείνεται να οδηγήσουν σε Σχέδια Εργασίας (projects) των μαθητών/τριών που θα έχουν ως αντικείμενο τις παλαιές και νέες μορφές αφήγησης ιστοριών και τους αφηγητές τους. Από τους αρχαίους ραψωδούς και αοιδούς, μέχρι τα παραμύθια της γιαγιάς και τους σύγχρονους παραμυθάδες αναδεικνύεται η καθοριστική σημασία του προφορικού λόγου για τη διαμόρφωση του πολιτισμού, μέσα από την ανάγκη των ανθρώπων να ακούν ιστορίες. Το επικοινωνιακό πλαίσιο μέσα στο οποίο συντελείται η αφήγηση κάθε φορά, αλλά και η διαμόρφωση του κειμενικού είδους θεωρούνται απαραίτητα στοιχεία για μια, όσο το δυνατόν, πιο πλήρη προσέγγιση του φαινομένου. Η μελέτη της νέας, σύγχρονης μορφής αφήγησης ιστοριών, των ψηφιακών αφηγήσεων (digital storytelling) δηλαδή, που συνοδεύονται από την ανάπτυξη σχετικών εργαλείων στο διαδίκτυο, αναδεικνύει τη δυνατότητα των μαθητών να γίνουν ο ίδιοι δημιουργοί και αφηγητές παραμυθιών και ιστοριών σε ψηφιακό περιβάλλον.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4392
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Επικοινωνιακό πλαίσιο Communicative contextΕπικοινωνιακό πλαίσιο
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ