Το εξωτερικο του ναου του Δια στο Μπααλμπεκ (Ηλιουπολη) του Λιβανου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Από το ταξίδι του Βρετανού λογοτέχνη John Carne (1789-1844) στην Ανατολή, το 1821, προέκυψε μια τρίτομη εικονογραφημένη έκδοση (1836-1838) για τη Συρία, τους Αγίους Τόπους και τη Μικρά Ασία. Από τον τρίτο τόμο, σε σχέδια του ζωγράφου Thomas Allom, προέρχεται η εικόνα, η οποία παρουσιάζει τα ερείπια του μεγάλου ναού, όπως αναφέρεται και στη λεζάντα, του ναού του Διός στην πόλη Μπάαλμπεκ (αρχαία Ηλιούπολη) του Λιβάνου. Χαρακτηριστικό είναι πως μεταξύ των ερειπίων κινούνται άνθρωποι, κάτι όχι ασυνήθιστο για τις περιηγητικές εικόνες του 19ου αιώνα, καθώς επέλεγαν την ανάμιξη ανθρώπων και μνημείων για να αποδώσουν το, επιβλητικό για αυτούς, μέγεθος του μνημείου, συγκρίνοντάς το με την ανθρώπινη κλίμακα, αλλά και για λόγους απόδοσης της τότε καθημερινότητας, στο πλαίσιο του ρομαντικού περιηγητισμού της εποχής. Η εικόνα είναι σημαντική, γιατί διασώζει τη μορφή ενός αρχαίου ναού, εξωτερικά, αλλά και ανθρώπινους τύπους με τις ενδυμασίες τους. Ο ναός είναι κορινθιακού ρυθμού, αφιερωμένος στο Δία Ηλιοπολίτη και χτίστηκε στα ρωμαϊκά χρόνια.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Εκτός από τη διερεύνηση των πραγματολογικών της στοιχείων - ιστορία του χώρου, προσέγγιση ενός, κορινθιακού ρυθμού, ναού του Δία που συνδέεται και με τη λατρεία του Ήλιου των ρωμαϊκών χρόνων και περιγραφή των ανθρώπινων τύπων που απεικονίζονται - η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί προς δυο, επιπλέον, κατευθύνσεις, οι οποίες συναντώνται στο πεδίο της πρόσληψης της αρχαιότητας και των αρχαίων μνημείων, άλλοτε και τώρα. Από τη μια μεριά το Μπάαλμπεκ - χώρος που ανακηρύχθηκε το 1984 Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την Ουνέσκο - βρίσκεται σε μια ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής όπου η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί καθημερινό διακύβευμα. Από την άλλη είναι εμφανής στην εικόνα η αντίληψη που υπήρχε στο παρελθόν, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού, ρομαντικού περιηγητισμού, ο οποίος ερμήνευε και τις προσλήψεις των μνημείων από τους ντόπιους, πως οι αρχαίοι αυτοί ναοί είναι μεγαλειώδεις κατασκευές που ξεφεύγουν από τα ανθρώπινα μέτρα, γεγονός που υποδηλώνεται και από την προβολή της σύγκρισης της ανθρώπινης με τη μνημειακή κλίμακα. Προτείνεται, λοιπόν, να αναδειχθούν αυτές οι παράμετροι μέσα από συνεργατικές μαθητικές εργασίες, γραπτές, προφορικές ή ψηφιακές που θα μελετούν την έννοια και τη σημασία του θεσμού του Μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και την πρόσληψη της αρχαιότητας από τους ανθρώπους στην Ευρώπη και στην Ανατολή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4395
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι Greece - Europe - Other placesΕλλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ