Η Αφροδιτη της Μηλου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο είναι σχέδιο του πασίγνωστου αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου, λίγο μετά την ανακάλυψή της σε αγροτκή έκταση της Μήλου την άνοιξη του 1820 από τον Marcellus. Δημοσιεύτηκε στο βιβλίο του Marcellus, Marie-Louis J.A.C. de Martin du Tyrac, Comte de. Souvenirs de l'Orient, par le Vicomte de Marcellus, ancien ministre plénipotentiaire, vol. Ι, Brussels, Société Belge de Librairie το 1840. O Marie-Louis-Jean-André Charles de Martin du Tyrac vicomte de Marcellus (1795-1841) εντάχθηκε στη διπλωματική υπηρεσία, ως τρίτος γραμματέας της γαλλικής πρεσβείας στην οθωμανική πρωτεύουσα, με πρέσβη του βασιλιά Λουδοβίκου XVIII τον Μαρκήσιο De Rivière. Στα 1820 αναλαμβάνει μία αποστολή στην ανατολική Μεσόγειο έως τα Ιεροσόλυμα. Τότε ήταν που, περνώντας από τη Χίο και τη Δήλο, έφτασε στη Μήλο και κατάφερε να εξασφαλίσει για τη γαλλική βασιλική συλλογή το περίφημο άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου (είχε μόλις πριν από σαράντα μέρες ανακαλυφτεί) και παρά τις μεγάλες δυσκολίες που είχαν προκύψει. Στη συνέχεια το μετέφερε με ασφάλεια και το παρέδωσε πέντε μήνες αργότερα στον Γάλλο πρέσβη στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης. Φημολογείται πως το συγκεκριμένο άγαλμα αποτέλεσε την αφορμή να γνωριστεί με τη γυναίκα του, κόρη του διευθυντή του Μουσείου του Λούβρου. Για όποιον/α ενδιαφέρεται υπάρχει πλούσιο υλικό για την ανακάλυψη του αγάλματος και τον διχασμό που προκάλεσαν οι υποψήφιοι αγοραστές του στον πληθυσμό του νησιού. Φαίνεται πως η Αφροδίτη της Μήλου αξιοποιήθηκε, όπως και άλλες αρχαιοτητες, στον βωμό της διπλωματίας. Η Αφροδίτη της Μήλου είναι από Παριανό μάρμαρο και έχει ύψος 2,02 μ. Χρονολογείται γύρω στο 100 π.Χ. Το έργο πλάστηκε στα ταραγμένα ελληνιστικά χρόνια, κατά πάσα πιθανότητα από τον γλύπτη Αγήσανδρο ή Αλέξανδρο, γιο του Μηνίδη από την Αντιόχεια. Στο συγκεκριμένο σχέδιο, που είναι αρκετά λεπτομερές, εντύπωση προκαλεί ότι, αν και υπάρχει η βάση του αγάλματος, η οποία χάθηκε οριστικά στη συνέχεια, δεν αναφέρεται το όνομα του δημιουργού, όπως υπάρχει σε μεταγενέστερο σχέδιοτου Jean-Baptiste-Joseph Debay το 1821.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο της Αφροδίτης της Μήλου μπορεί να αποτελέσει την αφορμή στην τάξη για ένα εικονικό ταξίδι με τη βοήθεια της Τεχνολογίας στο μουσείο του Λόύβρου, όπου φιλοξενείται. Προτείνεται να χωριστούν τα παιδιά σε ομάδες και να αναζητήσουν στοιχεία για τις συνθήκες παράδοσης του αγάλματος στη γαλλική αντιπροσωπεία. Να διερευνήσουν και άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις (π.χ. Νίκη της Σαμοθράκης, Ελγίνεια) και να μελετήσουν το κείμενο από τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη "Γι΄αυτά πολεμήσαμε". Μπορούν επίσης να αναπαραστήσουν αυτοσχεδιάζοντας τις σκηνές ανακάλυψης, τις προτάσεις των Γάλλων, τη στάση των Τούρκων, τους χωρικούς της Μήλου, αλλά και τους σημερινούς επισκέπτες του Λούβρου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Προβολή της εικόνας στο σύνολο της τάξης
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4402
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ