Ζωοπανηγυρις στη Μακεδονια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ασπρόμαυρο αρνητικό – φωτογραφία του 1935 περίπου που παρουσιάζει ζωοπανήγυρη στην περιοχή της Μακεδονίας. Η φωτογραφία τραβηγμένη από κοντά αποτελεί έργο της επιφανούς λογοτέχνιδας και φωτογράφου Παπαδημητρίου Έλλης, η οποία παραχώρησε το φωτογραφικό της αρχείο στο Μουσείο Μπενάκη. Στη φωτογραφία διακρίνουμε τα «εκθέματα» και στο βάθος διακρίνεται κάποιο βουνό, γεγονός που μαρτυρεί ότι το πανηγύρι έγινε κοντά σε κάποια ορεινή ή ημιορεινή περιοχή. Όπως μαρτυρεί και η λέξη, πρόκειται για πανηγύρι, δηλαδή γλέντι πιθανόν στα πλαίσια κάποιας θρησκευτικής γιορτής που ταυτόχρονα συνδυαζόταν με το εμπόριο ζώων. Η ζωοπανήγυρις γινόταν σε χώρους ανοιχτούς και εύκολα προσβάσιμους σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Στο χώρο αυτό παρουσιάζονταν τα προς πώληση ή ανταλλαγή άλογα, μουλάρια, γάιδαροι, προβατίνες, κότες και κοκόρια και ότι άλλο ζώο ήθελες να βρεις. Οι χωρικοί της γύρω αλλά και πιο μακρινών περιοχών μετέφεραν τα προς πώληση ζώα τους και «έπιαναν» ένα μέρος για να τα εκθέσουν. Επειδή η χωρικοί συνήθως δεν είχαν χρήματα υπήρχε το καθεστώς της ανταλλαγής, της ολοκλήρωσης δηλαδή της δικαιοπραξίας με άλλα προϊόντα ίσης αξίας. Ο κάθε ένας αξιολογούσε το άλογό του και ζητούσε γι’ αυτό 2 ή 3 μουλάρια ή 5 γαϊδουράκια ή τόσα (π.χ. 1.000 γρόσια). Άρχιζε το παζάρεμα, επέστρεφαν και ξαναεπέστρεφαν οι ενδιαφερόμενοι επί πολλές μέρες μέχρι να πετύχουν οι δυο πλευρές την επιθυμητή τιμή. Στις δικαιοπραξίες αυτές σημειώνονταν πάρα πολλές παρεξηγήσεις και για την τήρηση της τάξης περιπολούσαν οι χωροφύλακες. Όταν ο ήλιος έπεφτε… Ο κόσμος αραίωνε… οι έμποροι κατέφευγαν στα γύρω χάνια. Εκεί τους περίμενε η θαλπωρή του τζακιού, ζεστό φαγητό και η διασκέδαση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ασπρόμαυρη φωτογραφία αλλά και το έργο της φωτογράφου, της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης προκειμένου να ενημερωθούν για την πολιτιστική κληρονομιά μας και την αξιοποίηση των ζώων ως μεταφορικά μέσα πριν τη μηχανοκίνητη εποχή, στα μαθηματικά να γνωρίσουν έναν διαφορετικό τρόπο εμπορικών συναλλαγών με την ανταλλαγή προϊόντων, στην ιστορία να μελετήσουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στην περίοδο του μεσοπολέμου, αλλά και την οικονομία εκείνης της εποχής. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της φωτογραφίας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές, πολιτιστικές, περιβαλλοντικές πληροφορίες, αλλά και πληροφορίες για την οικονομική ανάπτυξη στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση φωτογραφικών αρχείων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4420
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Εικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία Visual Arts and TechnologyΕικαστικές Τέχνες και Τεχνολογία
Μαθηματικά MathematicsΜαθηματικά > Αριθμητική ArithmeticΑριθμητική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ