Ειδησεις απο το αστυνομικο δελτιο του 1883
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη σατυροπολιτική εφημερίδα «Μη χάνεσαι», που κυκλοφόρησε από τον Ιανουάριο του 1880 έως τον Οκτώβριο του 1883 με ιδιοκτήτη και διευθυντή τον Βλάση Γαβριηλίδη, τη δική τους θέση έχουν τα «μικρά χρονικά εκ του αστυνομικού δελτίου». Είναι η στήλη της εφημερίδας όπου εξιστορούνται μικρά, επίκαιρα γεγονότα του αστυνομικού δελτίου με απλό και λεπτομερή τρόπο. Η ανάγνωση των μικρών χρονικών, σκιαγραφώντας εικόνες της καθημερινότητας, προβληματίζει και δημιουργεί ποικίλα συναισθήματα. Στα γεγονότα που παρουσιάζονται στο συγκεκριμένο φύλλο της εφημερίδας (15 και 16 Μαΐου 1883) πρωταγωνιστές είναι πολίτες που ενεπλάκησαν σε αδικήματα ή είχαν μικρά ατυχήματα, κλέπτες, μικροαπατεώνες αλλά και αστυνομικοί που φροντίζουν για την τήρηση και εφαρμογή των νόμων και την απόδοση της δικαιοσύνης. Καταγράφονται τα γεγονότα με θαυμαστή ακρίβεια ως προς τον χρόνο, τον τόπο και τα πρόσωπα, δίνοντας έμφαση άλλοτε στα ίδια τα πρόσωπα και άλλοτε στις πράξεις τους. Ο τρόπος που καταγράφονται τα «μικρά χρονικά εκ του αστυνομικού δελτίου» θεωρείται υποδειγματικός και μπορούν να αξιοποιηθούν ως καλά παραδείγματα για τη χρήση των συντακτικών στοιχείων στην είδηση (η σειρά των λεκτικών συνόλων, η ενεργητική και παθητική σύνταξη, η χρήση των ονοματικών προσδιορισμών και ο προσδιορισμός του χρόνου στην είδηση).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τα «μικρά χρονικά εκ του αστυνομικού δελτίου» του φύλλου της 15ης και 16ης Μαΐου 1883 της εφημερίδας «Μη χάνεσαι» μπορούν να αξιοποιηθούν διδακτικά στη Νεοελληνική Γλώσσα για να γνωρίσουν οι μαθητές ως κειμενικό τύπο την αφήγηση και ειδικά την είδηση ως αφήγηση. Έτσι τα «μικρά χρονικά εκ του αστυνομικού δελτίου» αφού διαβαστούν από τους μαθητές και δοθούν, αν κριθεί σκόπιμο από τον διδάσκοντα, ορισμένες λεξιλογικές διευκρινίσεις, μπορούν να ενταχθούν σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθούν με δραστηριότητες όπως: αφού διαβάσετε προσεκτικά τα κείμενα α) να τα ξαναγράψετε μεταθέτοντας ανάλογα με το τι θέλετε να υπογραμμίσετε τα λεκτικά σύνολα πάνω στον συνταγματικό άξονα, β) να εντοπίσετε: 1)τη σύνταξη (ενεργητική – παθητική) που χρησιμοποιεί ο συντάκτης και να αιτιολογήσετε την επιλογή του, 2) τους ονοματικούς προσδιορισμούς των κειμένων και να σχολιάσετε τη χρήση τους, 3) τους χρονικούς προσδιορισμούς και να απαντήσετε στο ερώτημα γιατί σε μια αφήγηση έχει ιδιαίτερη σημασία να προσδιορίζονται τα γεγονότα από την άποψη του χρόνου, με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τα συντακτικά στοιχεία στην είδηση (σειρά των λεκτικών συνόλων, ενεργητική και παθητική σύνταξη, χρήση των ονοματικών προσδιορισμών και προσδιορισμός του χρόνου στην είδηση) και τη σημασία τους και να μπορούν να δημιουργήσουν για τη σχολική τους εφημερίδα τη στήλη «Τα χρονικά της ημέρας». Μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν για να διακρίνουν οι μαθητές το χρονικό, ως κειμενικό είδος του δημοσιογραφικού λόγου από το χρονικό, ως αφηγηματικό κείμενο, όπου εξιστορούνται συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα με αυστηρή χρονολογική σειρά, και από το λογοτεχνικό έργο, που μπορεί να χαρακτηριστεί ως χρονικό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4439
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Χρονικά ChroniclesΧρονικά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ