Γυναικεια παραδοσιακη στολη στην Κιμωλο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γκραβούρα των αρχών του 19ου αι. που αναπαριστά δυο γυναίκες της Κιμώλου στην ύπαιθρο, να φορούν τη γυναικεία παραδοσιακή στολή του νησιού. Η μία, μάλλον η μητέρα, καθιστή περνά την κλωστή από το ανεμίδι στο μασούρι, πριν αυτή χτυπηθεί «αλύπητα» από τον αργαλειό για να ολοκληρωθεί το υφαντό. Η άλλη, η νεότερη, πιθανόν η κόρη, συντροφεύει τη μητέρα της, απολαμβάνοντας τα αρώματα των ανοιξιάτικων αγριολούλουδων. Φορούν τις εντυπωσιακές παραδοσιακές στολές του νησιού, οι οποίες έκαναν τις γυναίκες της Κιμώλου να αναφέρονται ως οι ωραιότερες γυναίκες όλων των νησιών. Η σχέση της Κιμώλου με το ένδυμα και το ύφασμα είναι πανάρχαια, αφού το περίφημο όσο και μοναδικό προϊόν της, η κιμώλια γη χρησίμευε για τον καθαρισμό των ενδυμάτων. Πανέμορφο και εντυπωσιακό είναι το λινό υποκάμισο με τα φαρδιά μανίκια που σφίγγουν στον αγκώνα και το ωραίο τελείωμα στο γιακά. Δυο κεντήματα στο στήθος σαν κοσμήματα στολίζουν το μπούστο της γυναίκας. Γιλέκο από βελούδο, που τελειώνει με φαρδιά δαντέλα και κάνει στρογγυλάδες. Φούστα μεταξωτή, ή σατενάκι με χρυσές στάμπες και τελείωμα με δανδέλα. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φούστας ήταν το μάκρος της. Οι πολύ κοντές φούστες της φορεσιάς των γυναικών της Κιμώλου, πολλές φορές σχολιάστηκαν αρνητικά από περιηγητές επειδή άφηναν να φανούν τα πόδια των γυναικών. Κάλτσες άσπρες ή πολύχρωμες, υφαντές ή πλεχτές που καλύπτουν τη γάμπα, και τη διογκώνουν, γοβάκι από μεταξωτό ύφασμα και βελούδινες μύτες. Ο καλλιτέχνης της γκραβούρας παρουσιάζει σε ιδιαίτερο πλαίσιο τα γοβάκια θέλοντας να κεντρίσει το βλέμμα του θεατή και να δώσει έμφαση στην ιδιαίτερη κομψότητά τους. Χαρακτηριστικό στοιχείο της ενδυμασίας είναι ο κεφαλόδεσμος που αποτελείται από 3 μαντήλια τα οποία έστελναν οι ξενιτεμένοι και ήταν αγορασμένα από την Πόλη ή τη Σμύρνη. Στο βάθος διακρίνονται καράβια που πλησιάζουν ή απομακρύνονται από το λιμάνι. Πρόκειται για έργο του Charles Nicolas Sigisbert Sonnini de Manoncourt, με τίτλο: Voyage en Grèce et en Turquie, fait par ordre de Louis XVI, et avec l' autorisation de la cour ottomane…, Atlas, Paris, F. Buisson, An IX [=1801]. Το έργο του είναι διαποτισμένο με αγάπη για την Ελλάδα και καταγράφει μια πληθώρα εθνογραφικού υλικού με ζωηρές λεπτομέρειες, που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή κυρίως των γυναικών στα νησιά του Αιγαίου. Ο Sonnini, ανέπτυξε ένα έντονο ενδιαφέρον, όχι μόνο ως προς τη φύση, αλλά και ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων εθνικοτήτων των χωρών που επισκέφθηκε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής των αρχών του 19ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στην ιστορία για να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν οι μεγαλύτεροι μαθητές την καθημερινή ζωή των γυναικών του νησιού, τις ενδυματολογικές τους επιλογές, αλλά και τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε εκείνη την περίοδο. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα ή τραγούδια σχετικά με το νησί και την ιστορική του πορεία ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε εκείνη την εποχή και τις αιτίες που βοήθησαν στην ανάπτυξή της. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά μας και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του νησιού. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για το νησί αυτό, αλλά και γενικότερα για την καθημερινή ζωή, τη θέση και τη ρουτίνα των γυναικών πριν από δυο αιώνες. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση εικόνων παλαιότερων εποχών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4492
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες Decorative ArtsΔιακοσμητικές Τέχνες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ταξιδιωτική λογοτεχνία Travel literatureΤαξιδιωτική λογοτεχνία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ